Ford uvažuje o prodeji Volva, chce za něj dostat až 6 miliard dolarů

New York - Americká automobilka Ford, kterou otřesy světové ekonomiky poslaly do červených čísel, chce prodat svou švédskou divizi Volvo. Z prodeje by chtěla získat až 6 miliard dolarů (více než 120 miliard korun). Informaci dnes přinesla agentura Bloomberg s odvoláním na zdroje obeznámené s tímto plánem.

Částka, kterou chce Ford prodejem švédské automobilky získat, je téměř stejná jako ta, kterou za ni před deseti lety zaplatil. Americký výrobce automobilů se kvůli krizi zmítá ve vážných finančních problémech a shání peníze, kde se dá.

Peníze ze Švédska i z USA

Pomoc už Volvu stejně jako Saabu, který vlastní další velká americká automobilka General Motors, přislíbila švédská vláda. Koupit ale ani jednoho výrobce nehodlá, nepovažuje to za vhodné. S prosíkem přišly americké automobilky - GM, Ford a Chrysler - také do Washingtonu. Kongres žádají o pomoc celkově ve výši 34 miliard dolarů. Na Ford by z toho mělo připadnout 9 miliard. Až se časy zlepší, bude muset půjčené peníze vrátit.

„Cena za bankrot nebo konec výroby automobilů v Americe by byla mnohem vyšší než půjčka, která nám pomůže překonat pár let těžkostí,“ ospravedlňuje požadavek Jim Press, prezident automobilky Chrysler, která bez finanční injekce údajně nepřežije Nový rok.


Bílý dům i Kongres váhají

Prezident ani kongresmeni ale nechtějí poskytnout peníze na záchranu producentů automobilů jen tak. Své konečné rozhodnutí důkladně zvažují. „Zásadní bod naší podpory spočívá v tom, že nechceme vydat peníze daňových poplatníků bez toho, že by (příjemci) prokázali životaschopnost,“ uvedla dnes mluvčí Bílého domu Dana Perinová.

Podobně uvažuje i Kongres. „Chceme závazky do budoucnosti, změny ve společnostech, nový obchodní plán. Nebudeme dávat peníze z daní na miliony pro manažery,“ zdůraznila předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiová.

Prodej automobilů se začal ruku v ruce s vypuknutím finanční krize horšit. I když zhoršení odbytu pociťují automobilky po celém světě, například i mladoboleslavská Škodovka, která kvůli tomu omezuje výrobu, nejhůře dopadli právě američtí výrobci. Vyrábějí totiž velká auta, jejichž provoz je finančně nákladný.