Kontroverzní úlevy na mýtném mohou začít platit už od dubna

Praha - Dopravci si ještě před nedávnem stěžovali, že trpí pod tlakem drahé ropy, silné koruny a víkendových omezení jízd kamionů. Premiér Mirek Topolánek jim jako kompenzaci v září slíbil slevy na mýtném ve výši až 13 procent. Pokud nařízení projde vládou a nebude vadit Evropské unii, úlevy by mohly po úpravě softwaru mýtného systému začít platit už od dubna příštího roku. Nic na tom zřejmě nezmění ani fakt, že ropa od té doby značně zlevnila a koruna oslabila.

Generální tajemník svazu dopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar tvrdí, že si dopravci úlevy stále „zaslouží“. „Dopravci si malinko oddechli, ale zdaleka si ještě nevylízali své rány z minulosti, protože nebyli ty vyšší náklady v první polovině roku schopni promítnout do svých cen,“ říká. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky ovšem náklady dopravců ministerstvo příliš v potaz nebralo, nýbrž vycházelo z evropské směrnice o slevách na mýtném, které jsou v Evropě běžnou věcí.

Také samotný způsob poskytování slev je však přinejmenším kontroverzní. Zavedením mýta chtělo ministerstvo dopravy původně provoz nákladních aut regulovat a spravedlivě ho zpoplatnit, avšak chystané slevy na mýtném dopravce k jízdám spíše motivují. Čím více by konkrétní dopravce jezdil, tím více by totiž zároveň ušetřil. Kamion, který zaplatí měsíčně na mýtném přes 5 000 korun, získá slevu až 13 procent.

Obdobný model slev už ovšem funguje ve Francii, která tak podporuje vlastní dopravce. Ti logicky najedou měsíčně po místních dálnicích co nejvíce kilometrů, a tak i nejvíce ušetří.

Kritici slevám také vytýkají, že kvůli nim poputuje méně peněz do státního fondu dopravní infrastruktury. Karel Hanzelka odhaduje rozpočtový dopad v desítkách až stovkách milionů korun. Výběr mýtného ovšem rok od roku roste, proto by dopady do fondu dopravní infrastruktury podle Hanzelky neměly být dramatické.

Návrh slevy pro dopravce při placení mýta
Zdroj: ČT24