Evropský automobilový trh se sype, prodej se v listopadu propadl o čtvrtinu

Paříž - V listopadu se v Evropě prodalo o 25,8 procenta nových automobilů méně než ve stejném období loni. Evropský automobilový průmysl tak zaznamenal sedmý měsíční propad v řadě. Nejhůře zasáhl pokles poptávky vyvolaný mimo jiné finanční krizí Irsko, kde se prodalo o 55,9 procenta automobilů méně. Na paty mu šlapala domovská země automobilky Seat - Španělsko - s téměř padesátiprocentním smrštěním poptávky.

Za období od ledna do listopadu se v západní Evropě prodalo asi o milion automobilů méně než ve stejném období loni. O něco větší odolnost vůči ochabnutí spotřebitelské důvěry a snížení ochoty bank poskytovat úvěry prokázali nováčci Evropské unie z let 2004 a 2007. Prodej jim v listopadu sice také klesl, a to o 22,6 procenta, nicméně v období leden až listopad ještě zaznamenali 0,3procentní meziroční nárůst prodejů.

Seat omezuje výrobu

Evropské automobilky na negativní zprávy z trhu reagují většinou omezováním výroby a propouštěním. Dnes s podobným oznámením přišla španělská automobilka Seat. K podvazování výroby bude docházet od 2. února do 30. června a dotkne se především továrny v Madridu, kde pracuje zhruba 9 700 lidí. Výroba bude postupně přerušována na jednotlivých linkách závodu, továrna jako celek by ale být uzavřena neměla.


Prodej automobilky Seat ve Španělsku se za 11 měsíců letošního roku snížil o 25 procent na 96,9 tisíc vozů. Podobně jsou na tom i další automobilky, například německý Volkswagen (VW), který vlastní i mladoboleslavskou Škodovku, prodal jen v listopadu o 17,4 procenta automobilů méně.

Škoda Auto: Z krize nám pomůže nové Technologické centrum

Škoda Auto hledá cesty z krize, kde se dá. Minulý týden se rozhodla zkrátit v období od ledna do června pracovní týden jen na čtyři dny. Dnes ale navíc přišla ještě s jedním řešením, které jí má pomoci vyrovnat se s následky globální finanční krize. Je jím otevření nového Technologického centra. Využívat ho má i mateřský koncern Volkswagen, do inovací chce napumpovat přes milion eur.

„Jde o nejdramatičtější krizi za 30 let, ale právě proto se budeme koncentrovat na projekty budoucnosti,“ podtrhl při otevření centra předseda představenstva VW Martin Winterkorn.

Automobilový průmysl patří hned po bankách k sektorům hospodářství, na které světová finanční a hospodářská krize dolehla nejtíživěji. Například americké automobilky proto od státu žádají mnohamiliardovou finanční injekci, která je má zachránit před bankrotem. Podobné tlaky se již začínají objevovat i v Evropě.

Škoda Auto
Zdroj: ČT24