Automobilky v USA nakonec můžou žádat o vládní půjčky až do 17,4 miliardy dolarů

Washington - Bush použije až 17,4 miliardy dolarů pro záchranu automobilového průmyslu, prostředky kabinet najde v plánovaném 700miliardovém balíku fondu TARP pro záchranu finančních trhů. Až 13,4 miliardy dolarů můžou automobilky čerpat během prosince a ledna. Pokud automobilky nebudou s půjčkami hospodařit efektivně, mohou jim být v dubnu odebrány. Bílý dům zároveň vyjádřil očekávání, že GM a Chrysler požádají o půjčku ještě dnes. Dříve určená funkce cara bude bedlivě střežit chování automobilek a jejich vedení a bude moci zasáhnout, případně blokovat jakoukoliv aktivitu přesahující 100 milionů dolarů.

„Jedině vláda může pomoci v tak těžkých časech pro americký automobilový průmysl. Zároveň ale musíme dbát na transparentní pomoc,“ řekl Bush v úvodu projevu, ke kterému se upíraly především zraky zástupců tří největších automobilek za Oceánem. „Vnímám rozhodnutí jako užitečnější než řízený bankrot,“ pokračoval a dodal, že automobilky těžké časy jistě dokážou překonat.

Pomoc nebude bez podmínek

Pokud chtějí automobilky na finanční injekci od státu dosáhnout, musí splnit několik podmínek. „Zaprvé musejí během tří měsíců představit plán, který dokáže, že jsou životaschopné. A pokud restrukturalizace firmy nemůže proběhnout bez bankrotu, pak připravit cestu pro řízený úpadek, aby lidi neodradily od nákupu amerických aut,“ upozornil Bush.

Podle odborníků nebude dnes schválený plán na záchranu krizí zdecimovaných automobilek stačit. Jeho úkolem je pouze zachovat firmy v provozuschopném stavu do té doby, než se ujme moci nová vláda. Ta by následně měla podle odhadů přijít s plánem, jak problémové firmy zachránit.

Automobilky původně žádaly asi 25 miliard dolarů a později svou potřebu
vyčíslily na 34 miliard USD. Senát minulý týden zamítl plán na pomoc
automobilovému průmyslu v hodnotě 14 miliard dolarů. Končící prezident Bush tak přistoupil ke svému zřejmě poslednímu důležitému rozhodnutí ve funkci. Od ledna jej nahradí nově zvolený Barack Obama a vypořádat se s poklesem poptávky po amerických autech bude naopak jedním z jeho prvních úkolů.

Ford zatím o půjčku nestojí

Pomoc je zamýšlena především pro velkou trojku amerického autoprůmyslu GM, Chrysler a Ford. Poslední jmenovaný ale ujišťuje, že začátek roku 2009 zvládne i bez dotace. Naopak GM a Chrysler okamžitě po Bushově projevu rozeslaly děkovná prohlášení. „Víme, že nás čeká těžká práce, abychom splnili všechny podmínky. Děkujeme ale vládě za důležitou podporu v této těžké době a těšíme se, že Americe dokážeme, že si pomoc zasloužíme,“ uvádí stanovisko GM.

Americké automobilky se dostaly do problémů kvůli finanční krizi, která dramaticky snížila prodej automobilů nejen ve Spojených státech, ale i na celém světě. Ve srovnání s dalšími světovými výrobci je situace amerických automobilek horší především proto, že Američané produkují velká auta, jejichž provoz je značně finančně náročný.