Vymění nám obchodníci nevhodné vánoční dárky?

Praha - Vánoce jsou sice obdobím duchovní očisty, ale upřímně řečeno, každý z nás je nějakým tím dárkem pod zelenou větví vždy potěšen. A tak materialistický svět na chvíli vítězí a my se navlékáme do svetrů s jeleny, nasazujeme si více či méně vkusné pokrývky hlavy nebo jásáme nad novým objevem z říše elektroniky. Velké zklamání pak nastává, když svetr dosáhne jen do půlky kulatého bříška, které "ten táta ještě loni přeci neměl" a nebo se barva jinak krásné halenky přeci jen nehodí k novému účesu. Naštěstí nám reklamy v obchodech i ve sdělovacích prostředcích stále připomínají: Pokud se vám dárek nehodí, rádi vám ho vyměníme. Je to ale jen možnost, kterou dává ochotný obchodník, nebo naše právo?

 

„Pokud jde o vánoční dárky, není žádné právo na jejich vrácení či jejich výměnu, pokud jde o věci, které jsou v pořádku. Takovou možnost lze pouze sjednat ve smlouvě. Nemusí být pouze písemná, stačí ústní,“ říká advokát Jan Válek. Za ústní dohodu může být považována i ona reklama v médiích. Za smlouvu se také považuje fakt, že obchodník vyvěsí podmínky, které zahrnují možnost vrácení nevhodného zboží, v písemné podobě v obchodě.

Ale pozor, je nutné se o nabídce na místě vždy u prodávajícího přesvědčit a nechat si potvrdit, zda se vztahuje i na vámi vybrané zboží. Samozřejmě před nákupem. Zbytečné by bylo, při vracení mikrovlnky křičet na pokladní: „Ale tamhle u těch plyšáků byla taková cedule a tam psali, že se ty věci dají vrátit!“

Smlouvy uzavřené přes telefon či internet

Pokud si nejsme jistí, že náš vánoční dárek skutečně potěší, je v tomto případě možná vhodnější koupit ho přes některý z prostředků komunikace na dálku, například přes telefon, inzerát v novinách, fax nebo email. „Pak má spotřebitel podle ustanovení § 53 odstavce 7 občanského zákoníku možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí plnění. Pokud tak v této době učiní, je prodávající povinen mu vrátit celou kupní cenu a má nárok jen na náhradu skutečně vynaložených nákladů, to může být například poštovné, balné a podobně,“ vysvětlil Válek.

Reklamace

Jiná situace samozřejmě nastává, když nastane ona obávaná situace, že je zboží vadné. V takovém případě pak platí obecná ustanovení občanského zákoníku o odpovědnosti za vady a prodávající je povinen zboží vyměnit či vrátit zákazníkovi peníze.