Detroitský autosalon ubírá z pompéznosti, jako místní automobilky

Detroit - Detroitská auto show roku 2009 je na první pohled v porovnání s minulými ročníky chudá. Přesto se v následujících dnech až do 25. ledna představí padesát na trhu debutujících modelů, doprovodí je odhadem 700 tisíc zvědavých očí a situaci zmonitoruje na 7 tisíc novinářů.

Automobilky, kdysi chlouba a páteř americké ekonomiky, mají namále. Zdejší slavné značky zachránila před krachem jenom státní pomoc. Nastal čas uskrovnit se. Před rokem Chrysler prezentoval nové modely v monstrózní show se stádem krav. Teď to museli zvládnout členové managementu. Hybridní motory, pohon na elektriku, nižší spotřeba. Cokoliv umožní řidičům jezdit méně často k pumpě, je teď v Detroitu.

„Je to asi největší krize automobilového průmyslu. Bez pomoci vlády by nastal katastrofický scénář, který by ovlivnil všechny ve Spojených státech,“ uvedl na přehlídce analytik automobilového průmyslu Michael Bobinet. Nervozita je znát i před výstavní halou, na ulici protestují zaměstnanci automobilek společně s odpůrci kapitalismu. „Nabídka samozřejmě pokulhává za poptávkou. Ale zdá se, že američtí výrobci konečně začali lidem nabízet, co opravdu chtějí,“ všímá si Walter McManus z institutu dopravního výzkumu Michiganské univerzity.

General Motors začne za dva roky prodávat svůj trumf. Chevy Volt ujede na baterie až 60 kilometrů, teprve pak zapíná benzínový motor. Ford chce do dvou let nabízet nejúspornější auta ve všech kategoriích a Chrysler představil elektrický sporťák, minivan i dva džípy.

Detroitský autosalón je zrcadlem Ameriky, po desetiletí tu závodili o co největší výkon. Loni se ale všechno změnilo a projevuje se to i tady. Revoluce ve světě motorů sice začala už dřív, teprve teď ale dostává oficiální posvěcení.
Chevy Volt
Chevy Volt