Evropané kupují málo nových aut

Praha - Prodej nových aut v Evropě loni klesl o 8 procent a dostal se na nejnižší úroveň za posledních 15 let. Nejvíc se trh propadl v posledních měsících roku - až o čtvrtinu. Důvody jsou známé - recese důležitých ekonomik a neochota bank půjčovat.

Minulý rok bude patřit k těm nejtěžším pro automobilky i dealery. Jak ČT sdělil Jakub Rejlek, šéfredaktor časopisu Autorit, zákazníci se prodejnám doslova vyhýbali a své peníze šetřili na horší časy. Místo skoro šestnácti milionů aut v roce 2007 se jich loni v Evropě prodalo jen čtrnáct a třičtvrtě milionu a to zejména v těch státech, které recese zasáhla nejvíc. V těchto státech lidé téměř ztratili ochotu nová auta nakupovat. Dalším důvodem tohoto poklesu může být podle Rejlka i přesycenost trhu jak novými, tak i ojetými automobily.

Zajímavé je, že výrazné rozdíly byly zaznamenány mezi Západem a Východem. Nové členské země EU si totiž vedly mnohem lépe a celkově zde prodej klesl jen mírně. Zatímco  například španělský trh se propadl o 28 procent, Slováci si připsali skoro pětinové plus.

Pokles prodeje aut v EU (zdroj: ČT24)

Podobně však ztrácela i většina značek, čele s problémovým koncernem General Motors. Výrazný propad se nevyhnul ani japonské Toyotě, která v posledních letech jen rostla, naopak další japonská automobilka Nissan šla proti proudu a připsala si skoro 9 procent.

„Určitě bych zastavil zlevňování cen, tím, že se každý měsíc dělají nové a nové akční nabídky, tak ti zákazníci pořád vyčkávají a čekají, co pro ně bude nejvýhodnější.“ radí Jakub Rejlek. A lepší výsledky se nečekají ani letos. Vlády více než deseti evropských zemí však již připravily opatření na podporu prodeje nových aut. Definitivně se ale trhy vzpamatují až ve chvíli, kdy lidé znovu začnou věřit ekonomice a víc utrácet.

Pokles prodeje aut v EU klesl
Zdroj: ČT24