Fiat a Chrysler se dohodly na partnerství

Řím - Italský automobilový koncern Fiat a ztrátová americká automobilka Chrysler podepsaly nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství. Pokud by došlo k jejímu naplnění, získal by Fiat v Chrysleru pětatřicetiprocentní podíl a otevřela by se mu cesta na severoamerický trh.

Za získání podílu v americké automobilce by Fiat podle návrhu aliance nemusel zaplatit ani cent. Chrysleru by namísto peněz poskytl přístup ke svým produktům a platformám. Italské know-how by pak mělo Chrysleru pomoct vybřednout z hlubokých problémů, do nichž se dostal v souvislosti s krizí v automobilovém průmyslu.

„Partnerství Chrysleru s Fiatem je velmi vhodné, protože vytváří potenciál pro nového mocného světového konkurenta a poskytuje Chrysleru řadu strategických výhod, včetně přístupu k produktům rozšiřujícím naše současné portfolio a distribuční síti mimo Severní Ameriku,“ řekl šéf Chrysleru Bob Nardelli.

Chrysler v hluboké krizi

Chrysler se stejně jako jeho dva konkurenti z amerického automobilového trojlístku General Motors a Ford potýká s propadem domácí poptávky. Loni utrpěl propad prodeje o 30 procent a nedávno na měsíc uzavřel všechny své továrny, aby snížil náklady i zásoby neprodaných automobilů.



Šéf Fiatu Sergio Marchionne nedávno uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry," uvedl.