Státní výdaje na inzerci mají francouzským médiím pomoci v krizi

Paříž - Francouzský prezident Nicolas Sarkozy připravil další sociálně inženýrský krok proti dopadům finanční krize. Pro mediální trh připravil záchranný balíček ve výši 600 milionů eur, hlavní část prostředků má doputovat k majitelům novin prostřednictvím dvojnásobného zadávání inzerce státních úřadů.

Speciální vládní komise sledovala po dobu tří let mediální trh ve Francii a dospěla k názoru, že tištěným médiím je třeba především teď v době krize hodit záchranné lano. „Je primární státní povinností pomoci finanční pozici tisku,“ uvedl Sarkozy.

Noviny se prý musí soustředit na inovativní produkty a oslovení mladší generace lidí. Podle komise si z tisíce lidí koupí vydání některého francouzského deníku jen 155. Svobodný tisk je ale podle Sarkozyho „vitální součástí demokracie“ a je třeba jej udržet. Všechny redakce celonárodních deníků byly kvůli dopadům finanční krize nuceny snižovat náklady a propuštět.

V asistenci tisku jde Sarkozy ale ještě dál, aby novinám přitáhl mladší čtenáře, hodlá vládní peníze rozdat na spoluúčast předplatného čerstvě plnoletým Francouzům. Druhou polovinu fakticky bezplatného plátku do schránky maturantů zaplatí vydavatelé.

Sarkozy neopomíná ani na internetové e-ziny a zpravodajské portály. Připravuje zvláštní daňový systém právě pro ně. Veřejnoprávním televizím navíc chystá zakázat reklamu výměnou za vyšší příspěvky přímo ze státní kasy.

Opozice ale namítá mimo jiné to, že Sarkozy si s novináři tímto způsobem vytváří nadstandardní vztahy, a dokonce jej podezřívá z vlivu na personální obsazování redakcí některých celostátních deníků.