Jahn: Ať stát dotuje výměnu starého auta za nové

Praha - Prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a generální ředitel Volkswagen Group v Rusku Martin Jahn na nedělním jednání navrhne svým kolegům z Národní ekonomické rady vlády (NERV) způsob, jak snížit dopady finanční krize na automobilový sektor. Podle Jahnova návrhu by měl stát přispívat lidem na nákup nového auta, pokud nechají ekologicky zlikvidovat staré. Informovala o tom Mladá fronta Dnes.

Za šrotační prémii, jak je příspěvek nazýván v jiných zemích, bojuje SAP několik let. Nejde přitom jen o částku, jakou by měl stát za staré auto zaplatit, ale také o další podmínky: jak dlouho budou muset lidé auto vlastnit, aby o dotaci nepřišli, nebo jaké auto bude mít na šrotační prémii nárok.

SAP nyní v době krize věří, že je podstatně větší šance, aby prošla. „Pomohlo by to prodejům a zvýšilo by to i bezpečnost na silnicích,“ vysvětlil Jahn. V úspěch věří i proto, že ji zavádějí nebo chystají i jiné státy, například Německo, a zvažuje ji dokonce i Čína.

Vláda zatím nemá jasno, snad to změní neděle

Vládní koalice je však v otázce prémie za výměnu auta zatím nejednotná. Pravděpodobnou podporu sice má u ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, jehož resort takovou možnost již několik týdnu analyzuje, proti je však ministr financí Miroslav Kalousek. „Je v tom moc systémových nedostatků. Jsem proti tomu, aby se podporoval jen jeden z oborů průmyslu,“ řekl šéf finančního resortu. Totéž řekl i Jahnův kolega z rady, ekonom Pavel Kohout. „Každá dotace pro jedno odvětví automaticky znamená trest pro jiná,“ míní.

Jasněji by mohlo být po nedělním jednání, kterého se vedle členů Národní ekonomické rady vlády zúčastní ekonomičtí ministři a premiér Topolánek. Každý ze členů by zde měl představit opatření, kterými by šlo dopadům celosvětové hospodářské krize zabránit. Jahn už dříve informoval, že jeho cílem je omezit růst nezaměstnanosti. Právě automobilky totiž krize zasáhla nejsilněji a donutila je k masivnímu propouštění.



V evropských zemích se výše dotace pohybuje mezi 600 a 2500 eur (zhruba 16 700 a 69 700 korun). Například ve Francii dostávají lidé tisíc eur, pokud si koupí vůz s emisemi nižšími než 160 gramů CO2 na kilometr a odevzdají přitom nejméně deset let staré auto.
Miroslav Kalousek
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24