Část slovenského mýtného systému dodají Norové

Bratislava - Část systému pro výběr mýta na Slovensku zajistí norská společnost Q-Free. Zakázku za zhruba 50 milionů eur získala od konsorcia SkyToll, které původní tendr vyhrálo. Mýtné na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic první třídy by měly nákladní automobily a autobusy začít platit už od příštího roku.

Společnost Kapsch, která ve výběrovém řízení na Slovensku neuspěla, se bude na výstavbě mýtného systému i přesto podílet alespoň nepřímo. Minulý týden totiž  koupila pětinu akcií právě norské Q-Free.

„Kapsch nákupem 21 procent akcií Q-Free sleduje posílení strategické pozice v telematice a mýtných systémech,“ řekl mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník. Zároveň popřel jakoukoli souvislost mezi nákupem akcií Q-Free a slovenským mýtným tendrem.

Společnost Q-Free bude provádět pouze práce v hodnotě 1,5 miliardy korun, zatímco celková zakázka má objem přes 20 miliard. „Podíl Kapsche je také v této jen pětinový. “To znamená, že objem té zakázky, který by Kapschi připadal je velmi malý a prakticky pro tuto společnost nic neřeší," dodává analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

Žaloba Kapsche na Slovensko běží dál

Vstup do norské společnosti nic nemění ani na žalobě, kterou Kapsch podal na postup státních úřadů, když byl ze soutěže na mýtný systém vyloučen. Šimoník potvrdil, že rakouská firma o stažení žaloby neuvažuje.

Zatímco v  České republice se mýto vybírá na 1200 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Slovensko jich zpoplatní dvojnásobně víc. Podle potměšila je pro stát rozhodující především poměr mezi náklady na vybudování systému a výnosů z výběru mýtného.

„Slovensko očekává výnosy kolem 5 až 6 miliardami korun, což je srovnatelné s výnosy, jaké generuje mýto v ČR a celkové náklady. Celkový objem zakázky na Slovensku je kolem 23 miliard korun, zatímco u nás to bylo obdobné. To znamená, že srovnání nákladů a výnosů pro oba státy vychází stejně,“ zdůraznil analytik.

Satelitní výběr mýta bude na Slovensku 13 let provozovat konsorcium SkyToll, teprve pak ho převezme Národní dálniční společnost.