Aeroflot potvrdil zájem o ČSA

Praha/Moskva - Ruská letecká společnost Aeroflot definitivně potvrdila vážný zájem o vstup do ČSA. V exkluzivním rozhovoru pro Českou televizi to přiznal její generální ředitel Valerij Okulov. Po získání vlivu v maďarských aerolinkách by případný odkup státního podílu v ČSA znamenal další krok v plánovaném ovládnutí leteckého trhu ve střední Evropě. Aeroflot je ale z většiny vlastněn ruským státem. V případě proběhnutí transakce by tak vlastně ani nešlo o privatizaci.

Chceme vstoupit do ČSA. A máme na to dostatek peněz, tvrdí Aeroflot. Ruský polostátní gigant zatím o svých plánech mlžil. Teď vykládá karty na stůl. Generální ředitel společnosti Valerij Okulov má údajně pro Čechy výhodnou nabídku. „ČSA zůstanou českým národním přepravcem. Pomůžeme jim rozšířit a zlepšit nabídku produktů, destinací a posunout společnost dál,“ láká Okulov.

Co by ČSA pod ruskými křídly čekalo

Podle plánů vedení Aeroflotu by ČSA začaly létat víc na Východ. Pro Aeroflot by zároveň dosáhly i do severní nebo jižní Evropy. Praha by se stala tranzitním letištěm ruských letů. Češi by zároveň pohonné hmoty a další servis pořídili levněji, společně s Aeroflotem.

„Propojení společností nám umožní být atraktivnější a ekonomicky soběstačnější. Jen tak můžeme v budoucnu konkurovat velkým evropským gigantům, jako jsou Lufthansa nebo Air France,“ doplnil Okulov.

V sovětských dobách patřil Aeroflot k největším leteckým společnostem na světě. V devadesátých letech prošel složitou privatizací a od té doby se usilovně snaží setřást nálepku nespolehlivého sovětského dopravce.

Ne vždy se mu to ale daří. Ruská společnost má sice jednu z nejnovějších leteckých flotil na světě, stín ruského státu, který drží ve společnosti 51 procent, se ale nad ním vznáší pořád.

„Byla by to privatizace z rukou českého státu do rukou firmy ovládané ruským státem,“

analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka

Aeroflot navíc oplývá ve srovnání s dopravci z Evropské unie pověstí méně na bezpečnost hledící společnosti. „Jsou samozřejmě výhrady, které máme k bezpečnosti letového provozu, kdy ať už to byla ruská prokuratura, která na to upozornila loni, nebo naši kolegové z Aeroflotu, poukázali na nedodržování všech bezpečnostních norem,“ varoval Filip Gaspar z českého sdružení dopravních pilotů ČSA.

Aeroflot je ještě něčím „podezřelý“

Výhrady mají i ruští novináři. Loni objevili tajný seznam ruských politiků a jejich příbuzných, kteří mohli na linkách Aeroflotu létat bezplatně. „Byli tam politici, úředníci i manažeři, blízcí státu. Zhruba 150 lidí,“ upřesnil Roman Šlejnov z listu Novaja Gazeta. Na druhou stranu si Šlejnov nemyslí, že by ruský stát mohl Aeroflot použít jako politickou zbraň. Letenky podle něj nejsou totéž co zemní plyn a i v budoucnu u nich budou rozhodovat hlavně dobrá cena a kvalitní servis.

K převzetí ČSA ruskou leteckou společností mají mnozí výhrady. „Podle mého názoru by prodej Aeroflotu, potažmo ruskému státu, byl velice rizikovým obchodem,“ uvedl pro pořad Události, komentáře Jaroslav Spurný z týdeníku Respekt, který Rusko samotné označil za rizikovou zemi.

S námitkami se přidal i předseda sociální demokracie Jiří Paroubek, který zpochybnil případný prodej Českých aerolinií Aeroflotu. Ruská firma má podle něj netransparentní strukturu vlastnictví, navíc s podílem ruského státu. Prodej Aeroflotu by mohl ohrozit zaměstnanost v ČSA a bezpečnost letového provozu, která bytostně zajímá českou i zahraniční cestující veřejnost.

Na téma záměru Aeroflotu vstoupit do ČSA můžete od 21:30 debatovat v on-line chatu na webu pořadu Události, komentáře s výkonným ředitelem Komory pro hospodářské styky se SNS.