Vondra navrhuje zavést „evropské šrotovné“

Štrasburk - Světová krize dopadající i na automobilový průmysl nutí vlády hledat řešení klesajících prodejů nových aut. Zhruba třetina zemí Evropské unie proto začala vyplácet takzvanou šrotovací prémii - tedy finanční bonus za likvidaci starého a nákup nového vozu. Ke sjednocení opatření na podporu prodeje aut vyzval Evropskou komisi i ministr pro evropské záležitosti Alexandr Vondra. Od českého vicepremiéra jde o bezprecedentní slova, za kterými je vidět snaha pomoci jednomu z pilířů evropské ekonomiky, na němž je do značné míry závislé i Česko.

Takzvané šrotovné, tedy prémie pro ty, kteří zlikvidují své staré auto a koupí si nové, už platí v deseti evropských zemích. Ve Francii se platí 600 eur, v Německu dokonce 2 500. Podle Alexandra Vondry je ale třeba dát těmto opatřením řád. „Je tu třeba koordinovaný postup. Evropská komise, jako strážce pravidel hry, musí přijít s nějakým návrhem,“ apeloval.

V Německu zaznamenalo šrotovné dílčí úspěch. „Německo zavedlo šrotovné počátkem roku. Během týdne začali lidé kupovat desetkrát až patnáctkrát víc aut než dřív,“ potvrzuje německý europoslanec Jorgo Chatzimarkakis.

Člen NERV je pro šrotovné, Kalousek ho ale odmítá

S návrhem zavést podobné opatření i v Česku přišel jako první šéf Svazu automobilového průmyslu Martin Jahn, tehdy ještě neúspěšně. „Dopad na zaměstnanost a průmyslovou výrobu by byl určitě pozitivní,“ tvrdí však stále. Zavedení případných podpor už zkoumá expertní komise ministerstva průmyslu a obchodu.

Zásadně proti je ale ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL), který nechce automobilový průmysl oproti ostatním sektorům zvýhodňovat. „Kdybych si z toho chtěl udělat legraci, tak řeknu, proč není zavedeno šrotovné na sklářský průmysl, na textil…“ s nadsázkou říká europoslanec Ivo Strejček (EPP-ED, ODS).

Miroslav Kalousek, ministr financí:

„Je to mimořádně nákladný a mimořádně neefektivní nástroj, který podporuje jedno průmyslové odvětví a všechna ostatní odvětví trestá.“


Americké automobilky jsou na tom ještě hůř

O plánu celoevropské podpory automobilek bude v Bruselu jednat premiér Mirek Toplánek s Evropskou komisí. Situace v odvětví je vážná, nikoli však tak kritická jako ve Spojených státech, kde se v lednu trh propadl skoro o 40 procent. Největším světovým trhem s automobily se tak poprvé stala Čína.

V USA šlo o největší propad za posledních 27 let. Přestože už americká vláda dvěma největším domácím výrobcům půjčila přes 17 miliard dolarů, třeba Chrysler prodal ve srovnání s loňským lednem necelou polovinu aut. Detroitská trojka je tak nadále závislá na vůli americké administrativy.

Jak v lednu klesly prodeje americkým automobilkám?
Zdroj: ČT24
Vydáno pod