Reklama je první výdaj, který firmy redukují, Superbowlu se to ale netýká

Praha/New York - Když firmy redukují náklady svého podnikání, reklama je jedním z prvních výdajů na ráně. Český trh pro letošek čeká pokles, nejlépe snad stagnaci. Výjimečné události ale budou stále poutat zájem sponzorů. Ukázal to i Superbowl, finále ligy amerického fotbalu přineslo televizní stanici NBC více než 260 milionů dolarů na reklamě. České srovnání přinese za nedlouho Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci.

„Firmy hledají, kde šetřit. Výdaje na reklamu jsou snadno škrtnutelné z rozpočtu a všude na světě můžeme čekat omezování výdajů,“ pozoruje Štěpán Wolde ze společnosti Media One.

„Superbowl je ale něco výjimečného, pokud by Mistrovství světa v lyžování v Liberci dokázalo upoutat tolik fanoušků, bylo by to něco jiného. U libereckého šampionátů extrémní zájem inzerentů nečekám, to ale neznamená, že budou chybět. Šampionát má podporu dlouhodobých sponzorů, kteří s tímto sportem spolupracovali dávno před krizí,“ dodal.

Inzerenti budou v době krize hledat kromě šetření hlavně efektivitu reklamy. Hrubý příjem z reklam loni v Česku stoupnul na 54 miliard korun, což znamenalo devítiprocentní nárůst. "Letos bude český mediální trh rád za stagnaci," myslí si Wolde. "Zatím můžeme pozorovat pokles zájmu například o televizní trh zhruba o pětinu zakázek," vypíchl.