Bublina kolem odchodu TPCA splaskla, Sarkozy byl prý špatně pochopen

Paříž/Praha - Vír komentářů způsobil svým televizním vystoupením francouzský prezident Nicolas Sarkozy. Jeho výrok, že není možné, aby se ve Francii prodávala francouzská auta vyrobená v zahraničí, měla dát impulz k návratu francouzských automobilek z "kolonií", adresně mluvil i k částečně francouzské automobilce TPCA vyrábějící v Česku. Jeho vláda chystá reformu daňového systému, který by měl zlevnit výrobu o 1000 eur na vůz, což je rozdíl nákladů mezi českou a francouzskou výrobou. TPCA jej ale nevyslyší.

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën nemá v plánu stěhovat svůj závod z České republiky do Francie, kde sídlí centrála firmy. Potvrdil to zdroj z tiskového oddělení koncernu, který si nepřál být jmenován. Zároveň odmítl jakkoli komentovat čtvrteční Sarkozyho výroky.

Podle tohoto zdroje firma neustoupí od expanze ve střední Evropě, a tedy od výroby jak v České republice, tak na Slovensku. Koncern prý přitom nemůže být obviňován, že stěhuje své závody z Francie, kde vyrábí zhruba polovinu všech svých vozidel a například 92 procent motorů. Pouze další rozšiřování své činnosti provádí více v mezinárodním měřítku, dodal zdroj.

TPCA je z poloviny japonská

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman vnímá prohlášení jednak úsměvně a jednak nebezpečně. „Ne proto, že by se automobilka rozhodla opustit Česko, je to soukromá firma, a ta se nerozhoduje podle politiků,“ uvedl Říman. „Je to ale další důkaz vzrůstajícího protekcionismu v Evropě,“ upozornil. O návratu „ekonomického nacionalismu“ píše i týdeník The Economist, když poukazuje, že vlády nutí banky, aby stahovaly peníze z ciziny domů, a do domácích podniků pumpují miliardy. Zhoubná vlna ochranářství by mohla vést k hlubokému světovému hospodářskému úpadku, podobně jako ve 30. letech.

Člen NERV Miroslav Zámečník s nadsázkou vzkazuje Nicolasi Sarkozymu:

„Jestli chcete zvedat obchodní bariéry, tak já vám poradím něco jednoduššího: Prostě ty obchodní přístavy zasypejte, vytrhejte kolejnice, a bude se utrácet jenom doma.“


Potencionální stěhování je podle redaktora časopisu Ekonom Petra Korbela komplikované a prakticky nemožné. „Vyrábí tu ne Peugeot nebo Citröen, ale koncern TPCA, kde je i japonská Toyota,“ upozornil na fakt, že údajně francouzskou továrnu z poloviny vlastní japonská společnost.

Sarkozy mířil projevem spíše do vlastních řad

„Je to politický výrok prezidenta Sarkozyho, automobilka se stěhovat nemůže, protože je smluvně svázána s českou ekonomikou. Je to výrok pro Francouze, ne pro celou Unii,“ vyčetl ze Sarkozyho slov stínový ministr průmyslu za ČSSD Milan Urban.

Totožného názoru je i publicista Jiří Slavíček. „Sarkozy ví, že repatriovat francouzský průmysl je nemožné, chce ale vytvořit nové podmínky pro francouzský průmysl. Představil základní přestavbu daní, protože si myslí, že daňový systém prodražuje francouzskou autovýrobu o tisíc eur ve srovnání s Českem,“ okomentoval Slavíček. „Povede-li se mu to, bude to znamenat rozvoj autoprůmyslu jak doma, tak v zahraničních výrobnách,“ dodal. Podle Slavíčka šlo o projekci do domácí francouzské politiky. Navíc vládě ve Francii chybí konstruktivní opozice, a proto si Sarkozy může dovolit takovou radikální rétoriku.