Nissan propustí kvůli krizi 20 tisíc lidí

Tokio - Problémy způsobené celosvětovou krizí autoprůmyslu zmítají také největšími japonskými výrobci. Automobilka Nissan Motor letos čeká ztrátu 180 miliard jenů, v přepočtu přes 40 miliard korun. Aby se s dopady krize vyrovnal, chystá Nissan obří propouštění, rozloučit se chce dohromady s 20 tisíci zaměstnanci.

Většina výpovědí, zhruba 12 tisíc, bude směřovat do rukou domácích zaměstnanců, rušit se však bude také osm tisíc míst v zahraničí. Celkový počet zaměstnanců podniku by tak měl klesnout o 8,5 procenta na 215 tisíc lidí.

Za finanční rok do konce března vyrobí třetí největší japonská automobilka o pětinu méně vozů, než plánovala na jeho začátku. Přiměl ji k tomu propad prodeje aut za nynější hospodářské a úvěrové krize, kdy se spotřebitelé snaží neutrácet a úvěry jsou hůře dostupné.

První ztráta Carlose Ghosna 

Letošní hospodaření Nissanu skončí v červených číslech vůbec poprvé za dobu, kdy v křesle šéfa společnosti sedí Carlos Ghosn. Ten řídí rovněž francouzskou automobilku Renault, se kterou Nissan od roku 1999 úspěšně spolupracuje.

 

„Nejhorší obavy se potvrdily. Bohužel v posledních měsících se plní ty nejhorší scénáře, co se týká kurzu jenu a recese. Finanční krize, která začala v září, už měla být dávno vyřešena a není,"

CEO Nissan Motor Carlos Ghosn

Ve čtvrtletí končícím v prosinci skončil Nissan s provozní ztrátou 99,2 miliardy jenů ve srovnání s provozním ziskem 211,9 miliardy před rokem. Celoroční provozní ztrátu Nissan naposledy vykázal před 14 lety. Třetí největší japonská automobilka není optimistická ani pro letošek. Očekává, že se ztráta vyšplhá až na 265 miliard jenů.

V problémech se však nepotácí jen Nissan. Jeho největší domácí rival Toyota minulý týden ztrojnásobil odhad své celoroční provozní ztráty. Toyota se odvolává na propad prodeje na hlavních odbytištích, zejména ve Spojených státech, v Evropě a domácím Japonsku. Podobně snížila předpověď i Honda, ta ale očekává jako výsledek zisk.