Počet výrobků stažených z evropského trhu se za tři roky zdvojnásobil

Praha - Evropu zaplavuje nebezpečné zboží. Jen za poslední tři roky se počet výrobků, které museli prodejci kvůli jejich možné zdravotní závadnosti stáhnout z trhu, zvýšil o 118 procent. V rámci takzvaného systému rychlého varování RAPEX se loni objevilo 1 546 hlášení o závadném zboží, nejvíce ho přitom pocházelo z Číny. Vyplývá to z analýzy advokátní kanceláře Lovells.

Meziroční nárůst dosahuje rekordní úrovně. Počet oznámení o závadnosti výrobků v EU za rok 2008 stoupl oproti předchozímu roku o 15 procent," uvedl partner Lovells Miroslav Dubovský.

Nejčastějšími hříšníky jsou výrobci hraček a výrobků určených dětem. Ty tvořily bezmála třetinu zakázaných produktů. Podíl hraček na celkovém počtu oznámení se však oproti předchozímu roku mírně snížil. „To může být důsledek většího důrazu na kvalitu a bezpečnost produkce ze strany výrobců hraček a na snahu dodržet unijní standardy,“ dodal Dubovský. Další velkou skupinou jsou s pětinovým podílem elektrospotřebiče. Téměř 12 procent stažených výrobků pak tvořila motorová vozidla.

Nebezpečná „Made in China“

Zdaleka nejvyšší počet oznámení týkajících se odpovědnosti za škody způsobené vadou výrobku opakovaně přichází na zboží z Číny, i tamní výrobci se však pomalu zlepšují. Loni pocházelo z Číny 48 procent závadných produktů, o rok dříve to byla rovná polovina.

Spojení nekvalitní výrobky a Čína sice stále platí. Ale Evropa jí už začíná šlapat na paty. Téměř pětina  nekvalitního zboží byla loni vyrobena právě v Unii. A nejde jen o hračky. „Z Německa to jsou pneumatiky na velmi vyhlášenou značku vozu, ze Slovenska to bylo jízdní kolo,“ vypíchla předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů v česku Ivana Picková.

Evropa představuje podle analytiků nejpřísnější regulační prostředí, určuje celosvětový trend a ukazuje směr regulačních reforem. Časté stahování výrobků se stává trendem a společnosti by měly počítat s větším tlakem na bezpečnost ze strany regulatorních orgánů. Evropská komise označila bezpečnost výrobků za jednu ze svých priorit.