Evropská komise si „posvítí“ na Sarkozyho půjčky automobilkám

Brusel - Francouzský prezident možná se svým ambiciózním plánem na podporu francouzských automobilek narazí u Evropské komise. Plán v celkové výši 6,5 miliardy eur by totiž podle komise mohl zahrnovat prvky protekcionismu, které by mohly ohrozit hospodářskou soutěž. Podporu automobilkám Renault, Renault Trucks a PSA Peugeot Citroën oznámil v pondělí francouzský prezident Nicolas Sarkozy. Jde o půjčku rozvrženou do pěti let s nižšími úroky, než by požadovaly banky. Stát pomoc podmiňuje příslibem, že ve zmíněném období koncerny nebudou zavírat továrny a vyvinou veškeré úsilí, aby nepropouštěly zaměstnance.

Mluvčí Evropské komise Jonathan Todd potvrdil, že komise zaslala francouzským úřadům žádost o bližší detaily připravovaného plánu, protože má v souvislosti s půjčkou „řadu obav“. Automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën obdrží od francouzského státu po třech miliardách eur podpory. Půl miliardy získá také filiálka Renault Trucks vyrábějící kamionové tahače. 

Proti plánu už se ozvalo Slovensko, kde je jeden ze závodů Peugeot Citroën. Pokud se ukáže, že francouzský plán obsahuje protekcionistické prvky, chce se země obrátit na Evropskou komisi. Podobné obavy dnes na zasedání ministrů hospodářství a financí zemí EU vyjádřil i švédský ministr financí Anders Borg, podle něhož by francouzský plán mohl být pro Švédsko „velmi problematický“.

Sarkozy prý hodil ručník do ringu kvůli Topolánkovi

Sarkozy vzbudil vlnu rozhořčených reakcí z celé Evropy minulý týden, když v televizi prohlásil, že není košer vyrábět francouzské značky v závodech mimo Francii a pak je prodávat zpátky doma. Už o víkendu ale francouzský prezident pochopil, že přestřelil a začal svůj výrok zmírňovat. A včera napsal deník Le Monde, že Sarkozy vzdal snahu přimět například automobilový koncern PSA Peugeot Citroën stáhnout výrobu z Kolína zpět do Francie. Francouzský deník uvedl, že Sarkozy ustoupil nátlaku českého premiéra Mirka Topolánka a přestal usilovat o přestěhování „některých montážních linek do Francie“.

Francie ale rozhodně není jediná, kdo chce podporovat domácí autoprůmysl. Tato snaha je společná všem velkým evropským ekonomikám. Úlev nebo přímé i nepřímé finanční podpory už se dočkali v Německu nebo v Itálii. Čeští rozhodovatelé zvažují zavedení takzvaného šrotovného po vzoru západních sousedů, ve vládním plánu na boj s krizí, který má být představen příští týden, se ale prý tento návrh neobjevuje.