Ruský Aeroflot se dohaduje o privatizaci ČSA

Moskva/Praha - Vedení ruské letecké společnosti Aeorflot to nebude mít s prosazením svého záměru na účast v privatizaci Českých aerolinií tak jednoduché. Jak uvádí ruský list Vedomosti, naráží management se svým nedávno avizovaným rozhodnutím na odpor dozorčí rady Aeroflotu.  Podle ní jsou ruské aerolinky i bez toho ve složité finanční situaci.

Výběrové řízení na prodej 92procentního státního podílu Českých aeroliní do rukou soukromého investora vypsalo ministerstvo financí minulý čtvrtek, Aeroflot okamžitě potvrdil svoji účast. Šéf ruské společnosti Valerij Okulov se nechal slyšet, že přihlášku do soutěže dostane česká strana nejpozději do 20. března.

„Tyto ambice se nelíbí dozorčí radě Aeroflotu,“ píší Vedomosti. Dodávají, že český tendr se posuzoval na zasedání 28. ledna, kdy se v reakci na stručné vystoupení Okulova a dvou jeho zástupců postavili členové rady včetně jejího předsedy, ministra dopravy Igora Levitina, proti vstupu do soutěže.

Ruský deník se ve svém tvrzení odvolává na dopis dvou členů rady Sergeje Aleksašenka a Leonida Dušatina ministru Levitinovi, kteří si postěžovali, že v zápisu ze zasedání není o českém tendru ani zmínka. V médiích se přitom už píše, že Aeroflot chystá přihlášku a zaplatí, „kolik bude třeba“. Navrhují proto otázku znovu zařadit na příští zasedání.

V dopisu se rovněž upozorňuje, že Aeroflot je ve složité finanční situaci, ale nákup ČSA citelné výhody nepřinese. Experti se liší v ohodnocení českých aerolinek v rozmezí od 400 do 800 milionů dolarů a hlavně není znám dluh společnosti; ke konci září jen úvěry v bankách činily 493 milionů dolarů, zatímco u Aeroflotu dluh ke konci roku činil 1,25 miliardy dolarů.

Nezávazné první kolo tendru

Vedení Aeroflotu tvrzení rady neodmítá. Podle zástupce šéfa společnosti Lva Košljakova záměry aerolinek neodporují názoru dozorčí rady, protože přihláška do soutěže v první etapě nenese žádné závazky a Aeroflot získá dokumenty umožňující analyzovat situaci ČSA. O penězích se má rozhodovat až v dubnu či květnu.

Aeroflot v současné době hledá partnera, se kterým by do tendru chtěl jít společně. Podle Okulova nyní jedná se dvěma českými společnostmi. Rozhovory s investiční skupinou Penta zatím žádné ovoce nepřinesly a zdá se, že Penta od provatizace ČSA úplně upustí.

Aeroflot, Iceland Air, Odien, nebo někdo jiný?

Na seznamu zájemců o ČSA, který byl doposud zveřejněn, je kromě Aeroflotu islandský Iceland Air, který v tuzemsku vlastní leteckou firmu Travel Service. V minulých dnech se přihlásila také turecko-česká finanční skupina Odien, která v Česku vlastní cestovní kancelář Čedok. Stát si od prodeje aerolinek slibuje získat tři až pět miliard korun.