Chelsea je v další ztrátě, Real Madrid naopak vydělal mezi kluby nejvíc

Londýn - Fotbalové kluby uzavírají finanční úspěchy uplynulé sezony 2008/2009. Koncem ledna přinesla svou ztrátou český příspěvek účtování fotbalových top klubů pražská Sparta. S největšími kluby světa se ale přirozeně co se objemu prostředků, které se ročně protočí klubem, měřit nemůže. V letošním žebříčku nejúspěšnějších klubů podle studie společnosti Deloitte a časopisu Economist, co se tržeb týče, vévodil španělský Real Madrid CF. Operoval s 360 miliony eur. Na čele tak vystřídal anglický Manchester United a možná nastartoval nový trend střídání hegemonie evropského fotbalu. Doposud byly právě anglické kluby těmi, kteří uměli nejlépe finančně vytěžovat fotbal.

Ukázka z kolébky fotbalu

Chelsea F.C., prominentní londýnský fotbalový klub, vykázal za loňský finanční rok ztrátu 65,7 milionů liber. K 30. červnu 2008 tak sice stáhl ztrátu z předchozího roku o téměř deset milionů, přesto plán klub spravující společnosti Chelsea Ltd být v letošní sezoně v zisku zřejmě opět nevyjde. Jen 23 milionů liber stály majitele klubu ruského miliardáře Romana Abramoviče kompenzace propuštěnému trenérovi José Mourinhovi. Podobný finanční scénář si Abramovič připravil i na letošní sezonu, po půl roce ve funkci hlavního trenéra byl odstoupen jeho náhradník Luis Felipe Scolari a náklady na jeho „bolestné“ budou jen o málo menší. Od převzetí Chelsea Abramovičem v roce 2003 ještě klub nevyšel ze sezony s černými čísly. Ostrovní novináři spekulují na základě vyjádření činovníků klubu dokonce o možném prodeji Chelsea novému zájemci.

Dotýká se sportu ekonomická krize?

Časopis Economist podotýká, že existuje spousta příkladů, že sport vychází z krize finančně dobře. Automobilky sice opouštějí seriály prestižních závodů a sponzoring stájí, ale ceny reklamy během televizního přenosu Superbowlu v americkém fotbale dosahovaly letos rekordních sum, britští kriketisté reprezentující svou zemi v lednových mezistátních zápasech byli rovněž odměněni nejvíce v historii, vysílací práva na fotbalovou Premier League vynesou klubům v následujících třech letech o pět procent více než doposud, téměř 2 miliardy liber.

Vysílací práva jsou podle konzultantské společnosti Deloitte to, na co by se měly kluby zaměřit. V době, kdy mají lidé hluboko do kapsy, nejdou přímo na stadion, ale raději zůstanou doma levněji u televize.