GM a Chrysler žádají stát o dalších 22 miliard dolarů

Detroit - Přední americké automobilky General Motors a Chrysler žádají stát o další pomoc v úhrnné výši 22 miliard dolarů. Obě firmy již přitom obdržely ve formě úvěrů od státu 17,4 miliard dolarů. Obě automobilky rovněž představily plány na svou restrukturalizaci. GM v nich počítá se zrušením 47 tisíc pracovních míst, Chrysler chce počet svých zaměstnanců zredukovat o tři tisíce. GM rovněž uvažuje o ukončení výroby známých Hummerů.

General Motors již má přístup k úvěrům ve výši 13,4 miliardy dolarů, nyní tvrdí, že na oživení podniku bude potřebovat nejméně dalších 9,1 miliardy USD, konečná suma se však může vyšplhat až na 16,4 miliardy. I Chrysler požaduje více než zdvojnásobení dosavadní finanční injekce. Ze současných čtyř miliard USD ji chce navýšit na devět miliard.

„Prezidentův tým tyto zprávy v příštích dnech pozorně prozkoumá,“ řekl o požadavcích automobilek mluvčí Bílého domu Robert Gibbs. Podle amerického ministra financí Timothyho Geithnera, by se mohl jeho úřad zabývat požadavky automobilek ještě tento týden.


Výroba Hummrů zřejmě skončí

Automobilky k představení svých dalších požadavků využily konec termínu, ve kterém měly představit své plány na restrukturalizaci, jejichž vytvořením stát podmínil poskytnutí prvních úvěrů.

GM v nich počítá s uzavřením pěti závodů do roku 2012. Jedním z nich by mohla být výroba Hummerů, které patří k energeticky nejnáročnějším vozům světa. Stejně tak nejpozději v roce 2011 skončí i výroba vozů Saturn, pokud se ji automobilce nepodaří prodat.

Automobilky stále myslí na nejhorší - bankrot

Jak GM, tak Chrysler stále ještě zvažují i nejzazší variantu, kterou možná budou nucené realizovat. Je jí řízený bankrot. Vedení obou firem ale doufá, že k takovému krizovému scénáři nedojde. Krach největších automobilek ve Spojených státech by totiž značně poškodil celé odvětví a vyvolala zvýšenou nedůvěru na trhu.

„Bankrot by vytvořil neudržitelný stres nejen na straně našich dodavatelů, ale také na straně dodavatelů ostatních automobilek. Mělo by to katastrofický efekt na celý automobilový průmysl,“ upozornil výkonný ředitel Chrysleru Robert Nardelli.

Prodej osobních automobilů se ve Spojených státech v lednu propadl o 37 procent. Podobné problémy hlásí ale i další země, například Německo. Spotřebitelé se totiž kvůli zpomalení ekonomiky hůře dostávají k úvěrům, a navíc odkládají nákupy, které nejsou nezbytné.