Železničáři chystají stávku proti propouštění

Praha - Vlaky na českých tratích se možná v blízké době zastaví. Odborové sdružení železničářů dnes totiž začalo připravovat stávku. Vadí mu propouštění v ČD Cargo a nedostatek peněz v regionální dopravě. Výhrady má i k převodu zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty na soukromou firmu.

Vedení odborářů se na zahájení příprav ke stávce dohodlo na dnešní schůzce v pražských Vysočanech. Datum stávky zatím neurčili. O svých požadavcích ale ještě chtějí jednat s ministrem dopravy Petrem Bendlem, členy hospodářského výboru sněmovny a dalšími odborovými organizacemi na dráze.

První místopředseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša považuje stávku za krajní řešení současné situace, kdy je silně podfinancována především regionální vlaková doprava. Letos prý na její provoz chybí zhruba tři miliardy korun. „Není to nijak systémově řešeno a dlouhodobě je to neudržitelné, zdůraznil Pejša. České dráhy by podle něj mohly kvůli nedostatku financí začít s omezováním počtu spojů. “V této době by to ohrozilo nejenom pracovní místa zaměstnanců na ČD, ale i dojíždění veškerých dalších zaměstnanců," dodal odborář.

Ondřej Kubala, mluvčí ČD:


„Tomu, co říkají odboráři o podfinancování dopravy, rozumíme, to je pravda a skutečnost taková opravdu je. Stávku však vnímáme jako krajní řešení.“

Odborům dává za pravdu i vedení Českých drah. „Stejně jako odboráři vnímáme podfinancovanost jako velký problém, ale stávku vnímáme opravdu jako úplně nejkrajnější řešení,“ řekl dnes mluvčí společnosti Ondřej Kubala. Dráhy proto chtějí o situaci na železnici jednat s ministerstvem, kraji a odboráři u kulatého stolu.

Na železnici se od roku 1993 stávkovalo celkem šestkrát. Většinou však šlo o krátkodobé výstražné stávky v trvání maximálně několika hodin, pouze v roce 1997 stávkovali železničáři pět dní. Hrozeb stávkou bylo mnohem více, poslední přišla v lednu od strojvůdců, kterým vadí plánované zrušení daňových výhod u stravenek a režijních jízdenek.