Mýtné pro auta nad 3,5 tuny možná až od roku 2011

Praha - Sněmovní hospodářský výbor dnes doporučil, aby se zavedení elektronického mýtného pro automobily nad 3,5 tuny posunulo až na 1. leden 2011. Členové výboru se totiž obávají, že by rozšíření mýtného znamenalo přílišnou zátěž pro dopravce, na které nyní těžce doléhá hospodářská krize. Dali tak za pravdu ministrovi dopravy Petru Bendlovi (ODS).

Poslanecký návrh původně počítal s tím, že by se mýtné na malé nákladní vozy rozšířilo již od ledna letošního roku. Myšlenku na odklad mýtného na výboru dnes vznesl ministr dopravy Bendl. „V situaci, kdy se rodila myšlenka, že toto učiníme, rostlo hospodářství šesti procenty,“ připomněl. Dopady hospodářské krize jsou přitom již nyní znatelné na výběru mýtného u větších nákladních automobilů. Jen za leden se propadl meziročně o 100 milionů korun.

Problém číslo dvě: Kamiony zmizí z dálnic do obcí

Kromě hospodářské krize má ministerstvo dopravy ještě jeden argument, proč s přechodem od dálničních známek k elektronickému mýtnému u aut nad 3,5 tuny ještě počkat. „Obáváme se, že předtím než bude zaveden hybridní systém, tzn. než se zpoplatní celá silniční síť, mohlo by to přivést velké množství nákladních automobilů na paralelní komunikace do měst a obcí,“ upozornil v rozhovoru pro Českou televizi mluvčí ministerstva Martin Kupka.

Ministerstvo by proto přechod na mýtné u automobilů nad 3,5 tuny a zavedení hybridního systému rádo zkoordinovalo. Expertní návrh na to, jak by měl nový systém vypadat, již přitom má k dispozici. Hybridní systém by podle něj koordinoval již existující mikrovlnný systém se satelitním systémem od jakéhokoli dodavatele.

0Pavel Přibyl, odborník z Dopravní fakulty ČVUT:


„Pokud bychom nyní zavedli mýtné pro auta nad 3,5 tuny, na dálnici se to nijak neprojeví. Z fiskálního hlediska to jsou pětiprocentní přínosy. Nemá to žádný význam.“


Některé části novely by ale do roku 2011 čekat nemusely

I když výbor dnes doporučil oddálení rozšíření elektronického mýtného, myslí si, že některé další části zákona o provozu na pozemních komunikacích by mohly začít platit ihned po vyhlášení. Jedná se zejména o ustanovení, kterými se do českého práva zavádějí evropské směrnice.