Evropské země jdou se šrotovným každá svou cestou, komise žádá harmonizaci

Brusel - Evropská komise dnes na popud českého unijního předsednictví vymezila mantinely, v nichž by se měly pohybovat takzvané šrotovací prémie, číselně je ale nepodpořila. Lidé v části zemí EU dostávají od státu bonusy až několik tisíc eur při koupi nového vozu, pokud současně nechají sešrotovat staré auto. Podle Bruselu takové pobídky, k nimž řada zemí přistoupila kvůli krizi, nesmí být protekcionistické. Neměly by tedy třeba zvýhodňovat pouze domácí vozy.

V sedmadvacetičlenné EU k různým formám šrotovacích prémií přistoupila zatím zhruba desítka zemí, například Německo s Rakouskem. V Německu je tak možné získat bonus 2 500 eur při koupi nového či maximálně rok starého auta za podmínky, že člověk nechá sešrotovat vůz, jehož stáří přesáhlo alespoň devět let. O šrotovací prémii se uvažovalo i v České republice, nakonec ale vláda podobné opatření nenavrhla.

„Čísla z praxe ukazují, že šrotovací prémie funguje nad očekávání dobře a ze silnic mizí stará neekologická auta. Věříme proto, že české předsednictví jako předkladatel návrhu na společné evropské mantinely zváží zavedení této prémie do praxe také v ČR,“ řekl ředitel vnějších vztahů Škody Auto Radek Špicar.    

Eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen poznamenal, že národní systémy na poskytování šrotovací prémie, které některé státy EU zavedly, zřejmě nastíněné mantinely nepřekračují. Přesto komise doporučuje zajistit, aby se opatření neobcházela například tím, že člověk staré auto ve skutečnosti nesešrotuje, nýbrž ho dál prodá. Podmínkou pro zisk bonusu by mělo být podle komise předložení důkazu o zlikvidování starého vozu. Země by prý měly zvážit i stanovení minimální doby, během níž člověk starý vůz před sešrotováním vlastnil. Brusel dodal, že opatření by měla být dočasná a v každém případě musí respektovat unijní pravidla o poskytování státní pomoci.

Evropský automobilový průmysl v číslech

Tržby 780 miliard eur

Zaměstnáno 12 milionů lidí

Nově registrované vozy od počátku roku pokles o pětinu

Produkční možnosti roku 2009 94 milionů vozů

Odhadovaná poptávka roku 2009 55 milionů vozů

Günter Verheugen, komisař UE v Událostech , komentářích
Zdroj: ČT24