Slovenské šrotovné je na spadnutí - až dva tisíce eur

Bratislava - Šrotovné, tedy příspěvek za likvidaci starého vozu při současné koupi nového, se stalo populárním nástrojem proti úpadku autoprůmyslu. "Další do party" by mohlo být Slovensko, a to už od příštího týdne. Česká republika zatím šrotovné ve svých protikrizových balíčcích neakcentuje.

Vláda podle premiéra Roberta Fica zatím vychází z analýzy, podle níž není nutné přijmout kvůli šrotovnému nový zákon a stačí norma nižší právní síly. Pokud by to tak bylo, pak šrotovné může začít platit již příští týden, řekl Fico. Vláda vyčlení na vyplácení příspěvku asi 33 milionů eur (přes 900 milionů Kč). Sumu 1 000 až 2 000 eur (zhruba 28 400 až 56 800 Kč) pravděpodobně uhradí v plné výši stát motoristům, kteří prokážou sešrotování a vyřazení z evidence nejméně deset let starého vozu. Šrotovné na Slovensku iniciovala Rada pro hospodářskou krizi, obdoba českého NERVu, spolu s vládou.

Slevu bude možné získat jen při koupi auta do určité ceny, která zatím nebyla stanovena. Podle dřívějšího Ficova vyjádření by mělo jít o nejčastěji kupované vozy v ceně do 15 tisíc eur (zhruba 430 000 Kč). „Budou tam určitě i auta střední třídy,“ naznačil. Podle premiéra vyjde sešrotování auta zhruba na 33 eur.

Slovensko zavádí šrotovné po vzoru jiných zemí západní Evropy. Podle Fica tak chce přispět k likvidaci starších aut a omezit dovoz ojetých vozů ze zahraničí. Západoevropské země zavádějí šrotovné, aby podpořily odbyt aut, který začal loni v důsledku ekonomické krize těžce klesat. Podle státního tajemníka ministerstva financí Petra Kažimíra se na Slovensku letos očekává pokles odbytu asi o 30 procent. Automobilový průmysl patří k odvětvím, které krize zasáhla nejvíc. Tři slovenské automobilky již omezily produkci nebo snížily počty zaměstnanců. Slovenské šrotovné podle zástupců automobilek českým výrobcům aut nijak významně nepomůže, neboť pro ně Slovensko není významným trhem.