Výběr mýtného se meziročně propadl o 19 procent

Praha - Na elektronickém mýtném bylo letos během ledna a února vybráno 831 milionů korun. Tato částka představuje ve srovnání s minulým rokem meziroční propad o 19 procent. Za stejné období roku 2008 byla vybrána částka těsně přesahující jednu miliardu korun. Letošní výběr mýtného se dokonce propadl pod hodnoty roku 2007, kdy se vybralo téměř 890 milionů korun. Informuje o tom ekonomický deník E15.

„Letošní výběr mýtného kopíruje výkony roku 2007,“ komentoval podle deníku výsledky mluvčí projektu MYTO CZ David Šimoník. Podle mluvčího projektu kopíruje pokles výběru mýta pokles výkonnosti průmyslu jako celku, a to v Evropě i České republice. Dopravci se tak v této situaci snaží přežít do doby než trhy zase začnou růst.

Dopravci přisuzují pokles světové krizi

„Protože krize panuje v celé Evropě, snaha najít nové zákazníky v zahraničí či v jiných oborech je málo úspěšná. Nevytížená vozidla většinou končí odstavená na dvorech se značkami v depozitech,“ řekl prý k tomu Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia. Podle Rudolfa Domanského z firmy ČSAD Mělník mohou čeští dopravci na evropském trhu vydělat na poklesu koruny vůči euru nabídkou levnějších služeb. Podle jeho zkušeností však na to zahraniční dopravci a přepravci reagují různými ochrannými kroky, takže se tato výhoda rychle vytrácí.

Pomoct by mohly banky

Vladimír Starosta z firmy OK Trans se domnívá, že cesta na jiné trhy k jiným zákazníkům složitá, a tak je řešením firmy zeštíhlet a přečkat nejhorší situaci. S ním souhlasí i šéf firmy Četrans Tomáš Král. Podle něj by prý dopravcům pomohly banky s profinancováním skladových zásob.  

Největší objem vybraného mýta připadá na dálnice. V roce 2008 na nich dopravci zaplatili 76 procent celkových mýtných plateb, předloni to bylo 81 procent. Na rychlostní silnice připadá 19 procent plateb, zbylých 5 procent zůstalo na vybrané silnice první třídy, které jsou zpoplatněny od ledna 2008.


Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Zatím není jasné, kdy a jak se mýtné stane povinné také pro malé nákladní vozy od 3,5 tuny.

Ilustrační foto
Ilustrační foto