Sněmovna umožnila odpočet DPH na všechna vozidla, sazby se však nemění

Praha - Poslanecká sněmovna dnes neschválila ani jeden z návrhů změn sazby daně z přidané hodnoty (DPH). Neprošel tak ani návrh sociální demokracie na snížení nižší sazby DPH z devíti na šest procent, ani návrh poslance ODS Vlastimila Tlustého na snížení základní sazby z 19 na 15 procent, ani návrh poslance Petra Plevy na zvýšení snížené sazby z 9 na 15 procent. Prošla naopak vládní novela o DPH, a registrovaní plátci daně z přidané hodnoty tak budou moci nově žádat o odpočet DPH u všech automobilů. Dosud si mohli daň odečítat jen u aut vybavených pevnou mřížkou. Tu si často nechávali namontovat i do osobních aut, aby si mohli daň odečíst.

Ve vášnivé debatě nazval ministr financí Miroslav Kalousek návrh ČSSD „zákonem na podporu obchodních řetězců“, jelikož by se podle něj snížení DPH na cenách neprojevilo a prodejci by si pouze zvýšili marže. Jeho stínový protějšek Bohuslav Sobotka připustil, že by opatření stálo 15 miliard korun letos a 15 miliard v příštím roce. Napadl však vládu za to, že zvýšení nižší sazby DPH v minulém roce způsobilo pokles spotřeby.

Poslanec ODS Vlastimil Tlustý kritizoval vládu i opozici, že obě strany rozdělují návrhy na „ty naše a ty blbé“. „V takovéto dělné atmosféře logicky vyautují jedni ty druhé a naopak,“ řekl Tlustý s tím, že zřejmě ještě stav české ekonomiky není tak špatný, když nedonutí koalici a opozici posuzovat návrhy podle jejich účinnosti. K návrhu na snížení sazby DPH na 15 procent Tlustý prohlásil: „Nevylučujte mě proto z ODS, vždyť jsme to měli v programu.“

V souboji se šrotovným zvítězily odpočty

Kalousek ocenil přístup 20 sociálních demokratů, kteří pro vládní novelu o odpočtu DPH hlasovali. Podle ministra financí se navíc jedná o krok příznivý pro nízkopříjmové skupiny obyvatel, šrotovným totiž podle Kalouska „trestá“ ohleduplnější občany, kteří si pořídili novější, bezpečnější auta, ale například i ty, kteří s ohledem na životní prostředí nemají žádné auto. Financuje totiž šrotovné právě z jejich peněz.

Na rozdíl od Kalouska si jeho stínový protějšek Bohuslav Sobotka myslí, že šrotovné by bylo v dané situaci vhodnějším nástrojem. Funguje podle něj ve více než 10 zemích EU a navíc podporuje všechny, nikoli pouze registrované plátce DPH. Sobotka upozornil, že na odpočty DPH z vozů za několik milionů korun může jít daňová úleva i do milionů. Navrhl proto zavést na odpočet strop.

Sobotka ministerstvu vytkl, že s implementací směrnice váhalo. Informace o chystaném odpočtu na všechna auta navíc podle Sobotky působila, že prodej lehkých užitkových vozidel meziročně klesl o více než 36 procent. Právě kvůli nutnosti přijmout novelu rychle však podle Kalouska vláda zákon neprosazovala v řádném legislativním procesu, který trvá 9 měsíců, ale dokázala ho přijmout během 4 měsíců.

„Zavádíte diskriminaci osob bez IČA,“ řekl předseda ČSSD Jiří Paroubek, jehož straničtí kolegové se vesměs bili za šrotovné. Poslanec David Rath upozorňoval ministra Kalouska, že lidé ve starších vozech „nejezdí z rozmaru“, ale proto, že na lepší auta nemají.

Poslanec ODS Michal Doktor odmítl Sobotkovu tezi o tom, že „plátci DPH jsou bohatí“. Podle zákona, který sám Sobotka prosadil, platí povinnost registrovat se jako plátce DPH už pro subjekty s obratem 1 milion korun. „Opusťme definice, v nichž jsme zakopáni, že všichni bohatí jsou lumpové, že všichni podnikatelé a plátci DPH jsou bohatí,“ řekl Doktor.