Podnikatelé odečtou DPH u 40 tisíc aut, zaznívá od výrobců

Praha - Odpočet daně z přidané hodnoty u osobních aut využijí jen v letošním roce podnikatelé při nákupu 40 tisíc vozů. V dnešních Otázkách Václava Moravce to řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Novelu zákona o DPH prosadila vláda v úterý v poslanecké sněmovně. Nyní čeká na schválení senátem a podpis prezidenta. Odpočet DPH u osobních aut má zvýšit jejich prodej, a pomoci tak krizí stiženým automobilkám.

Pokud dnes chtějí podnikatelé při nákupu auta ušetřit na daních, musejí ho nechat přestavět na tzv. kategorii N1. Tuto nutnost vládní novela odstraňuje, a podnikatelé tak mohou odpočet nárokovat i u běžných osobních aut. Šípek přijetí novely poslanci vítá. „Není to jen kosmetická úprava, ale spíš se jedná o odstranění dlouhodobé výjimky,“ řekl. „Pamatuji si, že v zákoně o DPH byla věta, že odpočet DPH není možné uplatnit při nákupu osobního automobilu a vratných lahví,“ dodal.

Jako krok správným směrem vnímá rozšířenou možnost odečtení daně i předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků Bedřich Danda. Podle něj budou mít nová pravidla vedle zvýšení prodejních čísel automobilek ještě další efekt, tím je omlazení vozového parku, který je v ČR ve srovnání se zbytkem Evropy přestárlý.

Fakt, že si plátci DPH budou nyní moci při koupi osobního auta daň odečíst, bude samozřejmě znamenat výpadek příjmů pro státní rozpočet. „Když jsme novelu navrhovali, vycházelo se z částek zhruba pětimiliardového dopadu na státní rozpočet, je možné, že to bude nižší,“ počítá náměstek ministra financí Petr Chrenko.

ČSSD chce raději šrotovné

Novelu z dílny ministerstva kritizovala opoziční ČSSD, podle níž nebude mít požadovaný efekt. Místo toho přišla s vlastním návrhem na pomoc automobilkám. Je jím zavedení takzvaného šrotovného, tedy příspěvku, který stát za určitých podmínek vyplatí všem občanům při koupi nového vozu, pokud své staré auto nechá zlikvidovat. Sociální demokracie zahrnula šrotovné do vlastního protikrizového balíčku, o kterém má sněmovna hlasovat v průběhu března.

K zavedení šrotovného už přistoupila zhruba třetina členských zemí Evropské unie. V pondělí začne podobný příspěvek vyplácet také sousední Slovensko. Česká vláda se však k tomuto opatření staví odmítavě.

Šrotovné by kabinetu Šípek i Danda doporučili. Jako hlavní pozitivum přitom vnímají snížení průměrného věku aut na českých silnicích. Podle Dandy by navíc příspěvek nemusel znamenat ani příliš velkou zátěž pro státní kasu. „Jestliže bude nové vozidlo prodané, bude z toho DPH a daň z příjmu odvedená prodejcem,“ zdůraznil.