Pomoc finančního arbitra loni vyhledalo třikrát více lidí

Praha - 600 lidí loni vyhledalo Finančního arbitra ČR Františka Klufu a oproti roku 2007 jich tak přibyly dvě třetiny. Řešit mohl jenom stovku případů, které spadaly do jeho pravomocí. Nejvíc stížností dostal na platební karty a na špatně provedené převody peněz. Podle něj se nedá říct, že by se banky chovaly ke klientům hůře než dřív. To spíš poškození vědí, kde si mají stěžovat. Za oprávněnou arbitr uznal pouhou třetinu žádostí.

„Nejčastější byly podněty na smluvní podmínky institucí, na úvěry, na úhrady tuzemské, na poplatky, platební karty, pojištění,“ řekl na dnešní tiskové konferenci Klufa. Ten však uznal za oprávněnou pouze třetinu stížností. V takových případech má jeho nález stejnou váhu jako slovo soudce. Navíc průměrné jednání trvá dva měsíce a je zdarma.

Nevýhodou finančního arbitra je omezení pravomocí jen na platební styk, kam patří problémy s platebními příkazy či kartami. S problémovými spotřebitelskými úvěry toho pak moc nezmůže, je schopen pouze pomoci radou.

Pokuty činily 480 tisíc

O rozšíření působnosti se Klufa snaží už rok. Také ministerstvo financí loni vyhlásilo veřejné konzultace k mimosoudnímu řešení sporů na finančních trzích. V těch arbitra podpořily například banky, profesní asociace, ale i spotřebitelská sdružení.

Arbitr působí v Česku od ledna roku 2003. Žadatelé o nápravu se loni domáhali v součtu částky 10,2 milionu korun. Nejčastěji, ve 42 případech, byla vymáhaná škoda do deseti tisíc korun. Úřadu nepřísluší spory nad 50 tisíc eur, zhruba 1,4 milionu korun. Loňský objem pokut činil 480 tisíc, z toho 430 tisíc bylo uděleno za neplnění informačních povinností.