Splácení spotřebitelských půjček se zatím moc nezhoršilo

Praha - Firmy poskytující úvěry a financující nákupy na splátky zatím v souvislosti s hospodářskou krizí nepocítily výraznější zhoršení platební morálky svých klientů. Nicméně se zhoršením schopnosti splácet počítají, a proto jsou při posuzování žadatelů přísnější. Nejspolehlivěji plní své závazky lidé v Praze a ve středních Čechách, více problémů je v chudších regionech na severu země.

„Statistika za celý rok 2008 ukazuje, že podíl problémových klientů je stabilní, zůstává na hodnotách z předchozích let. A ani na počátku roku 2009 nepozorujeme žádné prudké změny,“ řekla mluvčí Home Creditu Eva Řimnáčová. Home Credit patří mezi největší poskytovatele spotřebitelských úvěrů v Česku. Na konci loňska evidovala firma podíl nesplácených úvěrů nižší než 4,8 procenta. Předpokládá ale, že s očekávaným nárůstem nezaměstnanosti se toto číslo bude v průběhu letošního roku zvyšovat.

Marketingová ředitelka Cofidisu Olga Moradiellosová tvrdí, že platební morálka se nijak výrazně nemění, roste počet zájemců o pojištění úvěru. U společnosti GE Money Multiservis prý nespolehlivostí zákazníků při splácení netrpí dlouhodobě. „Díky propracovanému hodnotícímu systému je podíl neplatičů velmi nízký,“ dodává mluvčí GE Money Milan Kříž.

Větší pozor si poskytovatelé půjček dávají na severu Čech a Moravy 

Zvýšený nárůst nespolehlivých zákazníků zaznamenal kvůli finanční a hospodářské krizi v poslední době Cetelem. „Máme zájem s klientem řešit jeho situaci. Nicméně by sám klient neměl problém odsouvat a měl by se okamžitě ve vlastním zájmu obrátit na naše poradce. Jsme schopni mu podle jeho konkrétní situace odložit splátky až na několik měsíců, sestavit nový splátkový kalendář či nabídnout konsolidaci více úvěrů v jeden,“ upozornil mluvčí firmy Martin Malý.

Nejlepší platební morálku mají klienti z regionů, kde je vyšší životní úroveň, tedy z Prahy a ze středních Čech. Zprostředkovatelé půjček tvrdí, že dlouhodobě nejdůslednější musí být na severu Čech a Moravy, což souvisí se sociálně-ekonomickou situací v těchto regionech. Z produktů mají nejhorší platební morálku klienti s hotovostními úvěry.