Hoteliéři a restauratéři hlásí čtvrtinový propad

Praha - Hospodářská krize si vybrala svou daň také v turistickém ruchu. Tržby českých hoteliérů a restauratérů se loni propadly o celou čtvrtinu. Například do zimních letovisek zamířilo o polovinu míň zahraničních turistů než v předchozí sezóně. Řada hotelů a restaurací tak bude muset zavírat.

„Spousta hotelů trpěla nevýhodným kurzem. Do toho přišla zpráva o světové recesi, což mělo za následek škrty v domácnostech, šetří i firmy, které si rozmyslí pořádat konference,“ vysvětlil příčiny propadu generální sekretář Asociace hotelů a restauratérů ČR Václav Stárek. Větší problémy mají podnikatelé ve velkých městech, kde je velká konkurence, která navíc početně stále roste. Například Praha má asi o 10 tisíc víc pokojů než Vídeň. Jen v hlavním městě a okolí už muselo ukončit činnost asi 40 restaurací.

„Dneska je většina restaurací v nájmu, což je základní problém. Zvláště v zajímavé turistické destinaci jsou nájmy vysoké. Na některých místech v Praze se propočítávalo, že se 20 dní vydělává na nájem a deset dní na restauraci samotnou,“ řekl Stárek.

Regionům chybí vybavenost

Problémem většiny ostatních regionů však podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří Tomia Okamury stále zůstává jejich nedostatečná vybavenost. „Ano, máme třeba problém uspořádat na Vysočině konferenci pro 200 lidí. Ale kdyby tam někdo na zakázku postavil takový hotel, tak za rok bude mít tři konference a zbytek roku bude živořit,“ připustil Stárek. Developeři by proto neměli bezhlavě stavět nové ubytovací kapacity, aniž by byla poptávka po ubytování.

Turisté musejí mít důvod, proč do jednotlivých regionů republiky přijet. Je tedy nutné oslovit cílové zákazníky. Například Pardubice nemají nijak výrazné historické dominanty, ale mají kvalitní sportovní zázemí. Hlavní klientela se tady etabluje ze zahraničních sportovců, řekl pardubický hoteliér Oldřich Bujnoch.

České hotely budou zachraňovat Češi

Přes své nepříznivé dopady však recese přinesla podle Stárka i některá pozitiva. Zatímco dříve měli podnikatelé problémy získat zaměstnance, nyní se situace obrátila. Lidé jsou rádi, že najdou práci. Dalším plusem pro české hoteliéry je i to, že Češi si rozmýšlejí zaplatit dovolenou v zahraničí, mohou proto utrácet doma. „Mohlo by to podpořit domácí cestovní ruch. Pokud budeme schopni českého turistu zaujmout, pak máme šanci,“ dodal Stárek.