Českým exportérům se dělají vrásky

Praha - Úsměv na tvářích českých exportérů bychom nyní hledali marně. Většina z nich totiž očekává hubený rok, plný nestability. Krize eurozóny a silná koruna mají za následek snížení objemu investic, počtu zaměstnanců či marže. S očekáváním tuzemských vývozců souvisí i index exportního sebevědomí, který se snížil z loňských 44 procent na 36, což je historicky jeden z největších propadů.

Dle průzkumu společnosti DHL a agentury CzechTrade na 85 procent respondentů očekává v následujícím roce ekonomickou recesi. Třetina účastníků míní, že nová vlna recese potrvá déle než rok.

Nejčastějším protikrizovým opatřením, ke kterému firmy letos přistoupily, bylo snížení počtu zaměstnanců - uvedlo to 53 procent respondentů. Podniky také snižovaly objem investic či velikost marží. Některé omezily výrobu, snížily ceny výrobků či redukovaly platy nebo odebraly bonusy.

Krize změnila především zákazníky

„Výsledky letošního Exportního výzkumu ukazují, že hospodářská krize velmi ovlivnila zejména chování klientů, a to především v oblasti úspory nákladů. Současná situace však přináší i zajímavé příležitosti v podobě získávání nových zákazníků a růstu objemu zakázek u těch stávajících,“ říká Richard Hospodský z GfK Czech.

Reportáž Michaely Polákové (zdroj: ČT24)

Podle odborníků hrozí, že nynější finanční krize eurozóny se promění v hospodářskou. Pokles evropské ekonomiky by pak tvrdě dopadl na tuzemské exportéry. Navzdory všudypřítomné globalizaci totiž do zemí EU putuje kolem 83 procent českého exportu.

Cesta k posílení exportu by mohla směřovat do Libye či Egypta, kde by mohla vzniknout významná odbytiště pro české výrobky. S tím by mohla pomoci vláda a diplomatické styky.

„Podpora na diplomatické úrovni je naprosto zásadní. Protože právě opravy infrastruktury v různých zemích jsou většinou primárně taženy vládami a veřejnými prostředky. Soustředění se na Severní Afriku v oblasti diplomacie je velmi důležitou záležitostí,“ říká Ivan Jukl, generální ředitel agentury CzechTrade.

Co je to index exportního sebevědomí

„Vývoj indexu exportního sebevědomí odráží nejistotu exportérů a obavy z dalšího ekonomického vývoje v nejbližších měsících. I když je index stále relativně vysoký, je zřejmé, že můžeme očekávat oslabení tempa růstu exportu, které je především dáno nejistým ekonomickým vývojem na našich klíčových trzích,“ uvedl obchodní ředitel DHL Express Luděk Drnec.