Nejlevnější auto světa přichází na trh

Dillí - Indická automobilka Tata Motors dnes oficiálně uvádí na trh netrpělivě očekávaný nejlevnější vůz světa Nano, který se bude prodávat za zhruba 100 tisíc rupií (přibližně 40 tisíc korun). Na silnicích se však tento vůz objeví až ve druhé polovině roku, zakázky na nový model se totiž začnou přijímat až druhý týden v dubnu a na dodávku vozu si budou muset zákazníci počkat ještě déle.

Indická automobilka Tata doufá, že se její automobil stane stejně lidovým vozem jako po druhé světové válce německý Volkswagen brouk nebo italský Fiat 500. Obyvatelé Indie se na něj již velmi těší. „Mám jen moped. Prodám ho a koupím si Nano, protože se do něj vejdou i čtyři členové rodiny,“ plánuje jeden z nich.

Ratan Tata, majitel Tata Motors:

0„Nikdy jsme Nano nevymýšleli jen proto, abychom vyráběli nejlevnější auto. Vymýšleli jsme ho jako vůz, který si budou moci dovolit i lidé, kteří by na auto jinak nikdy neměli peníze.“

Autíčko Nano nabízí holý základ. Pohání ho dvouválcový motor o výkonu 33 koní. Dosáhne maximální rychlosti 105 kilometrů v hodině. Zákazníci musejí oželet běžnou základní výbavu, tedy žádné posilovače brzd ani řízení, žádné airbagy, rádio nebo klimatizace. Vše se podřizuje minimální ceně. Automobilka bude vůz v Indii prodávat za 100 tisíc rupií, v přepočtu za necelých 40 tisíc korun.

Za první rok bude na trhu 50 tisíc „trpaslíků“

„Bude trvat nejméně do července, než se tyto vozy skutečně dostanou na silnice,“ řekl jeden z vedoucích zaměstnanců indického prodejce automobilů Fortune Cars. Nano, v italštině skřítek či trpaslík, se měl původně začít prodávat již v říjnu, firma však byla nucena přestěhovat hlavní továrnu na jeho výrobu kvůli násilným protestům zemědělců. Podle představitelů podniku bude dokončení této továrny s kapacitou 250 tisíc vozů ročně trvat ještě minimálně rok, do té doby bude výroba nového modelu omezená. Za první rok tak firma podle analytiků dodá na trh pouze zhruba 50 tisíc vozů Nano.

Tata začátkem měsíce uvedla, že plánuje v roce 2010 nebo 2011 prodávat v Evropě inovovanou verzi automobilu Nano pod označením Europa. Vůz by měl plnit evropské emisní i bezpečnostní standardy. Tata loni dokončila koupi značek Land Rover a Jaguar od americké automobilky Ford Motor za 2,3 miliardy dolarů (45 miliard korun). Díky této transakci získala příležitost k rozšíření svých aktivit mimo Indii.

Asijský výrobce automobilů se nyní potýká s poklesem prodeje a vysokým zadlužením. Ve čtvrtém čtvrtletí se propadl do ztráty 2,63 miliardy rupií (více než miliarda korun) a podle většiny analytiků nezajistí obrat v jeho hospodaření ani zahájení prodeje vozu Nano. Tata je třetí největší automobilkou v Indii. Její prodej se ale minulý měsíc meziročně snížil o 15 procent na 42 493 osobních i nákladních automobilů.