Škodovce se propadl zisk o třetinu

Mladá Boleslav - Loňský rok se ve Škodě Auto nesl ve znamení rozporuplných výsledků. Ačkoli se loni prodalo rekordních 674 500 aut s okřídleným šípem ve znaku, propadl se celoroční zisk největší české automobilky ve srovnání s rokem 2007 o celou třetinu na 10,8 miliardy korun. Na vině byl podle vedení společnosti hlavně vývoj kurzu české koruny, Škodovce se však nevyhnula ani krize celého odvětví. Mateřská společnost mladoboleslavské automobilky, firma Volkswagen, jako jedna z mála zaznamenala za loňský rok nárůst.

Bezmála o desetinu na zhruba 200 miliard korun klesly tržby automobilky. „Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun,“ řekl novinářům člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Firma by podle něj i přes dopady finanční krize dosáhla loni lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007.

Postupující krize se ve Škodě, podobně jako v řadě dalších průmyslových podniků, dotkla také zaměstnanců. Automobilka jich propustila 8,4 procenta a na konci roku tak pro ni pracovalo dohromady 26 695 lidí. O práci přišli většinou agenturní zaměstnanci. Škoda Auto zůstala největším vývozcem České republiky s podílem 6,7 procenta na celkovém vývozu země.

Rok 2009 rokem nejistoty

Management automobilky nicméně nezastírá obavy o vývoj v letošním roce. Čeká nás krajně složité období." podotkl Kintscher. Škoda Auto letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě, ve druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi.

Přes pokračující krizi zaznamenala automobilka i příjemné zprávy. „Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku,“ řekl předseda představenstva Reinhard Jung. Fabia se stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu, prodej škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.

Volkswagen raritou autoprůmyslu

Úspěšný rok má za sebou koncern Volkswagen, do kterého škoda Auto patří. Zisk mu loni narostl o 15 procent. Největší evropská automobilka a světová trojka se tak vymyká konkurenci. Žádnému jinému evropskému koncernu se něco podobného nepodařilo Například francouzský PSA loni skončil ve ztrátě.

Jan Blažek, šéfredaktor magazínu Auto7:

„Volkswagen tradičně patří mezi silné výrobce v těch velkých objemech, v masové produkci, a přesto dokáže udržet relativně vysokou cenovou hladinu svých modelů.“

Jak se automobilkám bude dařit letos je zatím těžké odhadnout. Například takzvaná šrotovací prémie, která v řadě zemí nastartovala prodeje, zřejmě brzy skončí. A ekonomové se shodují, že některé automobilky by se konce roku nemusely dočkat.