Japonské automobilky snižují výrobu, šilhají po vládní pomoci

Tokio - Po vzoru amerických konkurentů chtějí japonští výrobci automobilů požádat o pomoc vlády. Stejně jako většina výrobců aut bojují s klesající poptávkou. Letos se prodej podle odhadů Japonské asociace automobilových výrobců (JAMA) propadne o 8 procent na 4 miliony 300 tisíc vozů. To je nejmíň za 32 let. Třeba Toyota Motor, která je od loňska největší světovou automobilkou, musela v únoru snížit výrobu o polovinu. Podobně jsou na tom rovněž její konkurenti Honda Motor a Nissan Motor.

Poptávka po autech v Japonsku klesá již delší dobu, a to zejména kvůli přesunu obyvatelstva do měst, která jsou vybavena kvalitním systémem hromadné dopravy. Světová hospodářská krize tento pokles prohloubila, protože japonští motoristé nyní čekají delší dobu s výměnou starého auta za nové.

Satoši Aoki, předseda Asociace japonských výrobců automobilů:

„Vzhledem k oslabující japonské ekonomice a velmi nejistému výhledu pro zaměstnanost nemají spotřebitelé náladu na nákup automobilů.“

Slabá poptávka vede k výraznému poklesu produkce automobilů

Automobilka Toyota dnes oznámila, že v únoru meziročně snížila výrobu zhruba o 49,6 procenta na 434 tisíc vozů. Bez zahrnutí divizí Daihatsu Motor a Hino Motors klesla její produkce dokonce o 53,3 procenta na 358 tisíc vozů. Loni se přitom stala největším prodejcem vozů, když poprvé po 75 letech předstihla v prodeji americký gigant General Motors.

Největší světová automobilka minulý měsíc oznámila, že se ve třetím finančním čtvrtletí končícím v prosinci propadla do čisté ztráty 164,6 miliardy jenů (zhruba 33 miliard korun) proti zisku 458,7 miliardy jenů před rokem. Současně ztrojnásobila odhad celoroční provozní ztráty na 450 miliard jenů.

Vzorem pro Japonsko je Německo

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. V řadě zemí se proto vlády snaží zájem o automobily podpořit, a to například zaváděním šrotovného. Díky tomu již minulý měsíc výrazně ožil prodej aut v Německu, které je největším automobilovým trhem v západní Evropě. To je také se šrotovným pro Japonsko vzorem.