Tržby TPCA klesly na 50 miliard, zisk byl 1,4 miliardy

Kolín -  Navzdory problémům mateřských společností Toyota a PSA loni kolínská automobilka TPCA vydělala 1,4 miliardy, tj. stejně jako v roce 2007. Tržby firmy hlavně kvůli kurzovým výkyvům české koruny poklesly oproti loňsku o 4 procenta na 50 miliard korun. Kolínské firmě vyšla sázka na malá kompaktní vozidla. Mateřským společnostem závodu se přitom nedařilo a některé továrny musely omezit výrobu.

TPCA loni vyrobila 320 tisíc vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, což představuje meziroční růst o pět procent. Výroba byla rozdělena rovnoměrně mezi všechny tři modely. V prosinci sjelo z pásu autovýrobce milionté auto, a to již po necelých čtyřech letech fungování firmy.

Bernard Million - Rousseau, výkonný ředitel TPCA:

0
„Pomohlo nám to, že děláme malá auta, to je trend posledních tří let. A předpověď pro letošek je pro nás příznivá.“

Segment malých kompaktních vozů, kam patří i auta vyráběná v Kolíně, podle viceprezidenta společnosti Jiřího Černého jako jediný v Evropě roste. V současnosti tvoří 41 procent a jeho podíl se každoročně zvyšuje o pět procent. S tím souvisí i očekávané zvýšení konkurence ve třídě. Například Volkswagen do ní hodlá vstoupit v roce 2011 automobilem Up.

Středočeský závod zaměstnává 3 500 pracovníků. V minulém měsíci se odbory s vedením dohodly na zvýšení jejich mezd a benefitů o dvě procenta. Průměrný výdělek se tak zvýší na 26 800 korun. Že si firma váží svých zaměstnanců potvrzují i slova prezidenta TPCA Jasuhira Takahašiho: „Pro nás byl loňský rok velmi významný. Jsme si vědomi toho, že ty výsledky jsou taky díky dovednostem našich českých zaměstnanců.“

Matkám TPCA  se loni moc nedařilo

Francouzský Peugeot Citroen prodělal 343 milionů eur a musel přijmout pomocnou ruku francouzské vlády, třímiliardovou půjčku. Japonská Toyota si nevedla o moc lépe a podle odhadů se dostala za loňský rok do ztráty 450 miliard jenů a uvažuje také o státní pomoci. Evropské prodeje oběma automobilkám klesly zhruba o čtvrtinu. Podle Milliona - Rousseaua muselo v posledním čtvrtletí roku 2007 mnoho evropských továren PSA omezit výrobu.

Podle Takahašiho očekává kolínský podnik podobné výsledky výrobky také letos. Automobilka sice loni na podzim zavedla technologie, které jí mají umožnit zvýšení výroby, aktuálně s tímto krokem ale nepočítá. Firma chce být prý připravena zareagovat na situaci na trhu oběma směry. „V tuto chvíli neuvažujeme o mimořádných odstávkách ani o dalším navyšování kapacity,“ dodal prezident společnosti.

Kolínská automobilka vyváží 70 procent svých vyprodukovaných motorových vozidel na západ. Konečnými destinacemi jsou hlavně trhy Francie, Itálie, Německa, Velké Británie a Holandska.