Šrotovné by mohlo pomoci i v Česku

Praha - Jedním z projevů skutečnosti, že s ekonomikou Evropské unie není vše v pořádku, je krize v automobilovém průmyslu. Podle generálního tajemníka Evropské asociace výrobců automobilů Ivana Hodáče je klíčovým prvkem, který by vyvedl automobilový průmysl z nepříznivé situace, přítok financí od bankovního sektoru do jednotlivých ekonomik. Jak Hodáč uvedl, že na trhu se v tomto ohledu již objevují pokroky - půjčovat začala například Evropská investiční banka.

Podle Petra Korbela, šéfredaktorapodnikatelského týdeníkuProfit, přispívá ke špatnému stavu automobilového průmyslu také zamrzlá důvěra koncových zákazníků, což se zčásti podařilo v Evropě odbourat zavedením šrotovného. Právě šrotovné zavedené v několika evropských zemích představuje velkou pomoc automobilovým výrobcům, avšak pouze v oblasti osobních aut. „Myslím si, že výrobcům nákladních aut nemohou vlády pomoci přímo, ale mohou pomoci výrobcům autobusů,“ prohlásil Korbel, který argumentuje zastaralým vozovým parkem u společností provozujících autobusovou dopravu, což by se dalo obnovit s pomocí státu jako součást veřejného zájmu.

„Když se podíváme na tyto tři základní segmenty - osobní vozy, autobusy a nákladní vozy, tak autobusy jsou na tom nejlíp,“ uvedl pro změnu Hodáč. Podle něj je třeba obnovit i park nákladních automobilů, protože po silnicích se často prohání vozidla, jejichž stav již není zcela dostačující. Hodáč navrhuje dotace na nákladní vozidla například typu Euro 4 nebo Euro 5: „Pomůže to průmyslu, pomůže to životnímu prostředí a také to pomůže bezpečnosti na silnici.“

Korbel i Hodáč se shodují, že šrotovné přispělo k oživení automobilového průmyslu, zejména pak kompaktních vozů. Generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů ale dodává, že nejde o ultimativní řešení, ale jakési dočasné opatření, které pomůže výrobcům překlenout krizi. Podle Korbela je jen otázkou času, než bude šrotovné zavedeno v České republice.

Kamion
Kamion