Vrakoviště se pouští do boje proti šrotovnému

České Budějovice/Praha - Čeští provozovatelé vrakovišť dnes v Českých Budějovicích zveřejnili petici, ve které protestují proti možnému zavedení šrotovného. To je součástí protikrizových návrhů sociálních demokratů, které v Poslanecké sněmovně na konci března prošly prvním čtením. Podnikatelé varují, že kvůli poklesu cen druhotných surovin se jim nevyplácí stará auta likvidovat a vše může skončit „ekologickou katastrofou“.

Systém zpracování starých aut nepociťoval problémy související s finanční krizí až do poloviny minulého roku, vrakoviště na prodeji dílů a hlavně železa z vyřazených vozů vydělávala. V poslední době ale ceny výrazně klesly a šrotovné by podle podnikatelů v tomto sektoru situaci výrazně zhoršilo.

Peticí provozovatelé vrakovišť upozorňují, že šrotovné v Česku má být podle plánu sociálních demokratů nastaveno tak, aby se zaplatilo samo. Jenže s klesajícími cenami za železo a náhradní díly přestává celý systém výkupu fungovat a nával vraků by bez dalšího státního příspěvku podle nich nikdo nezpracoval. Provozovatelé vrakovišť proto upozorňují, že i jim je potřeba dodat finanční dotace na likvidaci starých vozů.

„My bychom na to ekonomicky dopláceli,“ upozornil Bedřich Danda ze Sdružení podnikatelů a živnostníků. To potvrzuje i analytik odpadového hospodářství Jiří Kvítek: „Provozovatelé nemají ani odbyt ani finance na to, aby vraky zpracovali.“

Podnikatelé chtějí na protestní list sbírat v průběhu dubna podpisy,  celou petici pak chtějí příští týden předložit poslancům a ministrům.

Šrotovné jako sporný bod vládních a opozičních dojednání

Ani dosavadní vláda Mirka Topolánka přitom není myšlence zavést šrotovné právě nakloněna, byť jí umožnila postup do dalšího projednávání. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) při úterním projednávání označil šrotovné za diskriminující a asociální opatření. Podle ministra diskriminuje nejchudší, kteří na šrotovné sice budou z daní přispívat, ale na nové auto nedosáhnou. Slabší příjmové skupiny, které se kvůli koupi nového auta zadluží, pak přijdou i o nový vůz, když přijdou o práci a dluh nebudou splácet.

Návrh ČSSD počítá s vyplacením 25 tisíc korun za likvidaci starého auta při nákupu nového. Opozice se hájí pozitivními zkušenostmi napříč Evropou, kde šrotovné obnovuje vozový park a stimuluje výrobu automobilek, a tudíž i pracovní místa. „Je evidentní, že to je skutečné, reálné opatření proti krizi vyzkoušené nejméně ve třinácti zemích Evropské unie,“ upozornil sociálnědemokratický poslanec a stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

S protesty podnikatelů v likvidaci automobilů Urban nesouhlasí. „Zaprvé předbíhají události, protože i kdyby byla dohoda o šrotovném realizována, nejsou ještě stanoveny detailní parametry. Zadruhé bych je mohl podezřívat z nějakého lobbyistického zájmu,“ řekl Urban.

Šrotovné podle ČSSD:

Aby kupující mohl získat státní podporu pětadvaceti tisíc korun, nesmí pořizovací cena nového automobilu přesáhnout 1,5 milionu korun. Podmíněné množství emisí je CO2 160 gramů na kilometr. Původní automobil určený k likvidaci má být starší deseti let a musí být ve vlastnictví déle než dva roky. Předpokládá se, že zavedení šrotovného zvýší prodej automobilů zhruba o 20 tisíc vozů.