Kraje by za použití kolejí měly zaplatit o 100 milionů víc

Praha - Od příštího roku by kraje měly za použití železnic platit o 100 milionů korun více. Důvodem je to, že ministerstvo dopravy navrhlo od 1. července zrušit slevu, kterou jim Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poskytuje. Kraje by tak podle ministra dopravy Pavla Dobeše zvýšily svůj příspěvek na financování regionální dopravy. Nyní mají kraje ve slevách výhodu, která ostatní objednavatele diskriminuje. Ministerstvo zároveň chce od příštího roku sjednotit slevu za použití kolejí pro nákladní dopravce.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského utratí kraje za zajištění regionální železniční dopravy ročně zhruba osm miliard korun. Tyto prostředky jdou jednak z rozpočtů jednotlivých krajů, část peněz je ze státního rozpočtu, z takzvaného dofinancování regionální dopravy. Dofinancování v roční výši 2,6 miliardy korun s kraji dohodla vláda premiéra Jana Fischera. Právní závaznost této dohody ovšem zpochybňují ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů korun.

Proto nyní Dobeš navrhuje, aby se na doplacení chybějící částky podílelo ministerstvo, České dráhy, SŽDC a prostřednictvím zrušené slevy také kraje. Ministerstvo by poskytlo na financování ztráty z dopravy 70 milionů korun, 80 milionů uberou z tržeb České dráhy a 200 milionů korun dodá SŽDC, v jejímž rozpočtu ale bude navíc 100 milionů korun ze zrušené slevy pro kraje.

Dobeš: Kraje jsou nyní zvýhodněny

V současnosti jsou kraje jako objednavatelé železniční dopravy proti ostatním zvýhodněny, což je podle Dobeše pro ostatní objednatele diskriminační. Od 1. července by už nemělo záležet na tom, kdo dopravu na železnici objednává, ale pouze na druhu objednané tratě. Nyní SŽDC krajům ročně poskytuje slevu kolem 200 milionů korun, zrušení slev od července tak pro SŽDC bude znamenat nárůst tržeb ve výši 100 milionů korun.

Pavel Dobeš
Zdroj: ČT24

Dobeš dodal, že změny v tarifech za použití železnice jsou v kompetenci SŽDC a ministerstva dopravy. Úpravu ale konzultoval s představiteli Asociace krajů ČR, kteří se k ní v nejbližší době mají vyjádřit.

Ministerstvo dopravy navrhuje kromě zrušení slev pro kraje v regionální osobní dopravě sjednotit slevy za použití železnice pro nákladní dopravu. U jednotlivých vozových zásilek by se od 1. července měla sleva zvýšit ze současných 15 procent na 35 procent, u kombinované dopravy by naopak na 35 procent o pět procentních bodů klesla. Celkový poplatek by zároveň měl podle návrhu vzrůst o inflaci ve výši 2,3 procenta.

Dále úřad navrhl zdražení pro dopravce používající dieselové lokomotivy na elektrifikovaných tratích. Zvýšit by se tak měl koeficient, který toto zohledňuje, ze současných 1,075 na 1,25. Současná míra zvýšení poplatku za používání dieselových lokomotiv dopravce nemotivuje k využívání investic státu do elektrifikace tratí, zdůvodnil zvýšení koeficientu Dobeš. Ministerstvo tímto krokem chce podpořit používání ekologicky šetrnějších lokomotiv, doplnil šéf resortu.