Na Slovensku probíhá šrotovací mánie

Bratislava/Banská Bystrica - Druhá vlna šrotovného se na Slovensku setkává s ohromným zájmem. Na vrakovištích vznikaly včera dlouhé fronty a někteří zpracovatelé mají pořadníky obsazené do čtvrtka. Zájemci o státní podporu na nákup nového automobilu výměnou za sešrotování starého vozidla dnes a včera odevzdali více než 14 tisíc svých ojetých aut, celkem by státem vyčleněné prostředky měly vystačit na 22 100 vozů a vyčerpat by se mohly už dnes. Opatření se ale setkává i s kritikou, jelikož podporuje zejména prodej aut, která se na Slovensku nevyrábějí.

„Dnešní den předčil všechna očekávání,“ uvedla včera ředitelka kanceláře Sdružení automobilového průmyslu Mária Nováková. Slovenská vláda podporuje ve druhém kole šrotovného nákup nového auta částkou 1000 eur (asi 26 600 Kč) za podmínky, že prodejce poskytne slevu ve stejné výši. Na tento účel vyčlenila 22 milionů eur (zhruba 585,2 milionu Kč). Majitelé firem na zpracování autovraků očekávají, že státní dotace se vyčerpá rychleji než v prvním kole, kdy prostředky došly za necelé tři týdny.

„Dnes už žádné další auto nevezmeme, čeká tu ještě více než 40 vozidel,“ odmítal už v poledne další zájemce Ján Stankovič ze šrotoviště ve Zvolenu. Podle dalších majitelů vrakovišť byl o šrotovné nyní mnohem větší zájem než první den předchozího kola šrotovného. Na Slovensko se šrotuje 7 aut za minutu, třetí kolo se totiž už zřejmě konat nebude.

Šrotovné nepodporuje auta montovaná na Slovensku

Podle kritiků však slovenské šrotovné podporuje výrobu hlavně v zahraničních automobilkách. „Mladoboleslavská Škodovka nestíhá vyrábět, zatímco bratislavský Volkswagen pravě ohlásil dvoutýdenní odstávku výroby,“ upozornil místopředseda opoziční strany SDKÚ-DS Ivan Mikloš. Volkswagen na Slovensku vyrábí hlavně luxusnější automobily jako Volkswagen Touareg, Audi Q7 či Porsche Cayenne, šrotovné se přitom vztahuje jen na auta do 25 tisíc eur (665 tisíc Kč). Teprve včera se objevily informace o chystané výrobě menšího rodinného vozu, za kterou u vedení VW lobboval i premiér Róbert Fico.

Slovenské ministerstvo hospodářství však šrotovné hájí tím, že se Slovensko jeho zavedením připojilo k řadě evropských států, které chtějí tímto způsobem pomoci automobilovému průmyslu, jež je podobně jako na Slovensku pilířem průmyslu. „Ono to má kladný efekt i na slovenské výrobce. Jednak na dodavatelský průmysl, (…) také v tom, že se objeví makroekonomická čísla, která budou lepší. A na to čekají finanční trhy,“ tvrdí šéfredaktor magazínu Profit Petr Korbel.

Vrakoviště nestíhají a žádají úplatky

Ministerstvo rovněž uvedlo, že někteří zpracovatelé autovraků začali vybírat od lidí poplatek kolem 50 eur za zařazení do pořadníku. „Vybírání poplatků za místo v pořadníku na šrotovné považuje ministerstvo za protizákonné,“ uvedl úřad. Firmy by naopak měly za každé vozidlo vyplatit příspěvek 33,19 eura.


Podle Korbela nyní čeští dodavatelé autosoučástek trpí tím, že je ČR považovaná za černého pasažéra evropského šrotovného, a proto dávají automobilky přednost dodávkám z okolních zemí. Česká vláda šrotovné do balíčku protikrizových opatření nezařadila, nyní však není vyloučeno, že kabinet by v rámci politických dohod kolem nové vlády návrh ČSSD na jeho zavedení mohl podpořit.