Úřady platí pozdě, Evropská komise je chce trestat

Brusel - S přísnějšími pravidly pro uhrazení faktur jak mezi podniky, tak především ze strany státní správy přišel eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen. Evropská komise chce tímto způsobem bojovat proti špatné platební morálce a právě úřady jsou často největšími opozdilci v placení. Nová pravidla by jim uložila zaplatit do třiceti dnů po obdržení faktury, každý další by pak začaly nabíhat úroky z prodlení. Výkonný orgán unie, který sám asi pětinu svých účtů neplatí včas, chce zamezit hlavně tomu, aby opožděné platby nedováděly podniky k bankrotům.

Opožděné platby jsou v Evropské unii problémem jak mezi podniky navzájem, tak mezi podniky a orgány veřejné správy. Podle Evropské komise je ale nejhorším „pachatelem“ právě státní správa. V průměru prý dnes na zaplacení faktury potřebuje 65 dní. Proto komise chce, aby šla příkladem a stlačila dobu splácení na 30 dní. Jinak bude muset zaplatit 5 procent z celkové částky za každý den zpoždění. U podniků návrh předpokládá, že v případě zpožděné platby budou oprávněny požadovat úhradu úroků z prodlení a náhradu nákladů spojených s vymáháním dluhu.

Günter Verheugen, eurokomisař pro průmysl:

0„Jako důvod vidíme nedbalost a špatný management státní správy. A často taky svévoli a zneužívání pravomocí vůči středním podnikům, které se nemají čím bránit.“

Platební neschopnost znamená po většinou začátek konce podnikání. Přitom každá čtvrtá vzniká jen proto, že nezaplatili včas ostatní. Platební morálka záleží také na povaze jednotlivých národů. V Řecku trvá splácení faktur v průměru až 5 měsíců, ve Skandinávii stačí jeden. Česko je někde mezi, peněz se dočkáte asi po dvou měsících.

Ze slušného se podnikatel může stát nespolehlivým i cizím zaviněním

Možné problémy firem v souvislosti s platební neschopností potvrzují slova Lubomíra Ondrouška ze Společenství autodopravců Čech a Moravy. „Když peníze nepřijdou, tak se dopravce nebo podnikatel dostává do problémů, začne oddalovat platby, začne opožďovat placení pojištění, začne mnohdy opožďovat platy zaměstnanců a dostává se do situace, kdy se z dobrého a slušného podnikatele stává prostě podnikatel, který ztrácí svou bonitu, svou pověst,“ poznamenává Ondroušek.

Podnikatelé na návrh dlouho čekali. Jenže schválený by mohl být nejdříve na přelomu roku. A pak mají členské státy ještě minimálně rok a půl na jeho zavedení do praxe. A tak si ještě musí počkat a poradit jinak. Patrick Voller z Unie malých a středních podniků doporučuje včasnou a vstřícnou komunikaci postiženého s plátcem. „Čím dřív o peníze požádáte, tím dřív je dostatene. Přátelský telefon po dvou nebo třech týdnech je lepší než dva nebo tři měsíce čekat a nic nedělat. A když klient neplatí opakovaně a ukážete na něj prstem - v podnikatelských kruzích se to rychle proslechne,“ navrhuje Voller.