Pojišťovny letos očekávají pokles růstu trhu

Praha - Pojišťovny v letošním roce kvůli celosvětové ekonomické krizi očekávají pokles nárůstu vybraného pojistného. Dynamika se sníží u neživotního pojištění, zejména v pojištění průmyslu. U životního pojištění pak nastane pokles u jednorázových pojistek. Vyplývá to z ankety odborného časopisu České asociace pojišťoven Pojistný obzor mezi šéfy největších tuzemských pojišťoven. Loni pokles dosáhl 4,9 procenta.

„Rok 2009 bude pro finanční instituce nepochybně další zatěžkávací zkouškou. S důsledky celosvětové finanční krize se budeme vyrovnávat ještě dlouho. Důvěra klientů je silně otřesena a bude velmi důležité zaměřit se na obnovení důvěry nynějších klientů. S ohledem na všeobecnou recesi také bude mnohem těžší získávat klienty nové,“ uvedl ředitel Allianz Miroslav Tacl.

Podle ředitele pojišťovny UNIQA Martina Žáčka musí sektor počítat s vlivem současných hospodářských otřesů. Žáčkovy prognózy počítají s poklesem dynamiky trhu na 3,3 procenta, z toho v životním pojištění na čtyři procenta a v neživotním na tři procenta. Generální ředitel České pojišťovny Ivan Vodička předpokládá, že se zvolní tempo růstu trhu neživotního pojištění, ale nezmizí úplně.

Podle odhadu generálního ředitele České podnikatelské pojišťovny Jakuba Strnada dosáhne celkové předepsané pojistné nárůstu o 2,5 procenta. Životní pojištění očekává pokračující propad především v případě jednorázového pojistného, naopak dařit se prý bude  běžně placenému pojištění (pět procent). V neživotním pojištění očekává růst kolem 2,5 procenta.

Optimističtější je ředitel ČSOB Pojišťovny Jeroen van Leeuwen, který předpokládá u životního i neživotního pojištění růst o pět až šest procent. Finanční krize má podle něj na životní pojištění pozitivní vliv. Lidé si nyní uvědomují ještě více, že potřebují krýt finanční rizika. Už nemohou počítat s tím, že jim budoucí náklady pokryje rostoucí plat nebo hodnota nemovitostí, dodal.

Ředitel Kooperativy Martin Diviš rizika spatřuje zejména v pojištění průmyslu a podnikatelů. Firmy podle něj povedou boj o odbyt svého zboží, a pokud budou úspěšné, budou shánět peníze na výrobu. To znamená, že primárně budou používat peníze na svoji hlavní činnost a budou se snažit je ušetřit či aspoň odložit placení čehokoliv, co není podmínkou přežití. V této kategorii je částečně i pojištění, takže zde lze očekávat pokles poptávky a zhoršení platební morálky, uzavřel.

Česká podnikatelská pojišťovna
Česká podnikatelská pojišťovna
Více fotek
  • Česká podnikatelská pojišťovna autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/442/44115.jpg
  • Logo Kooperativy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/226/22580.jpg