Šrotovné využije podle ČEZu nejmíň deset tisíc lidí

Praha - Nejméně deset tisíc zákazníků ČEZu využije nabídku takzvaného bílého šrotovného. V rozhovoru pro Českou televizi to uvedl ředitel podpory prodeje společnosti ČEZ Prodej Vladimír Vokroj. Tisícikorunovým příspěvkem na nákup energeticky šetrných elektrospotřebičů v prodejnách Datart a Euronics chce ČEZ přispět k ochraně životního prostředí.

Šrotovné na bílou techniku začal ČEZ vyplácet dnes. Příspěvek dostanou zákazníci ČEZu při nákupu ledničky, mrazáku, jejich kombinace nebo pračky v energetické třídě A+ a vyšší. Podmínkou je odevzdání starého spotřebiče nebo potvrzení o jeho ekologické likvidaci. Dotaci dostanou zákazníci formou slevy přímo v obchodě.

Celá akce má platit do 15. června. „Máme vyhodnocenou dlouhodobou prodejnost toho typu spotřebičů, kterou jsme měli s oběma sítěmi a bavíme se o řádu 10 tisíc a více,“ prozradil Vokroj. Při ceně příspěvku tisíc korun to znamená, že společnost má na akci vyčleněno nejméně deset milionů korun.

Šetření antimonopolního úřadu

Kvůli spuštění šrotovného dnes začal ČEZ prošetřovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezírá ho z možného zneužití dominantního postavení na trhu. „Dnes jsme dostali několik stížností jak na společnost ČEZ, tak na společnost E.ON, a tyto stížnosti musíme v souladu se zákonem začít šetřit,“ uvedl předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina v pořadu ČT Události, komentáře. Pokud by však řada firem kvůli takovémuto dlouhodobému chování ČEZu měla zkrachovat, potom by se podle Peciny mohlo jednat o závadné jednání firem.

„Nejsme si vědomi toho, že bychom něco porušili nebo se čehokoli dopustili, alespoň podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí,“ řekl k tomu Vokroj. „Pokud nás antimonopolní úřad vyzve k tomu, abychom doložili všechna data, tak je doložíme a pak budeme následně respektovat jeho rozhodnutí,“ dodal.

Podle něj mohou za aktivitou ÚOHS stát konkurenti Datartu a Euronics. „Umím si představit, že je reakce na některé podněty ostatních řetězců, se kterými jsme v současné době neuzavřeli spolupráci,“ míní. Proti postupu ČEZu se už ozvalo vedení řetězce Electro World. „Považujeme to za nešťastné řešení znevýhodňující ostatní podnikatele na vysoce konkurenčním trhu s elektrospotřebiči,“ stěžuje si generální ředitel Electro World ČR Jiří Klíčník.

Vladimír Vokroj, ředitel podpory prodeje Retail ČEZ:

„Pro nás je to akce marketingového charakteru, která míří ke zkvalitnění obsluhy našich zákazníků. Chceme zákazníkům dopřát benefit a zároveň tím podpořit naše dlouhodobé aktivity v oblasti zelené energie a obnovitelných zdrojů.“

„Základní myšlenkou bylo poskytnout tu slevu v relativně krátkém časovém úseku a velmi jednoduchou formou. To vám velmi omezuje prostor, kdy můžete vyjednávat s x subjekty,“ brání se Vokroj. Výběr společností Datart a Euronics přitom zdůvodňuje tím, že mají hustou síť prodejen.

Šrotovné nabídne i E.ON

Záměr spustit podobnou akci dnes oznámil také největší konkurent ČEZ - distribuční společnost E.ON, která dodává elektřinu převážně zákazníkům na jihu republiky. Svým klientům nabídne od poloviny května pětisetkorunový příspěvek na nákup nového úsporného spotřebiče značky Whirpool v kterémkoli kamenném nebo internetovém obchodě. Zákazníci E.ON zároveň budou moci dostat slevu pět až deset procent na energeticky úsporné výrobky v prodejnách Baumax.