V Česku se počítá s tisícikorunovou kaucí na šrotovné

Praha - Součástí zavedení šrotovného v Česku má být vratná tisícikorunová kauce za registraci. Podle tohoto plánu se každý předně bude muset zaregistrovat na odboru dopravy města či obce s rozšířenou působností, přičemž každý by měl zaplatit tuto vratnou kauci. Takto s tím počítá plán odstupujícího ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, který popisuje v dnešních Hospodářských novinách, co bude muset zájemce udělat, aby třicetitisícový příspěvek na nové auto získal.

Ministerstvo nechce zmatek jako na Slovensku

Ministerstvo se tak chce především vyhnout chaosu, který provází šrotovné na Slovensku. Tisíce Slováků, kteří si nechali minulý měsíc sešrotovat auto, totiž zjistily, že státní peníze na šrotovné mezitím došly. A když slovenská vláda rozhodla o druhém kole šrotovného, tak další stovky lidí pro jistotu nocovaly na vrakovištích, aby se na ně dostala řada.

V českém systému, který má k dispozici přibližně 2,5 miliardy korun, dostane předem registraci něco přes 80 tisíc lidí - ti tak budou mít jistotu, že na ně státní peníze vyjdou. Lidé budou mít na sešrotování auta a nákup nového šest měsíců. Třicetitisícový příspěvek dostanou poté, co předloží odboru dopravy kupní smlouvu a doklad o sešrotování starého vozu.

„Registrací se účastník zavazuje, že sešrotuje auto, a stát se zaváže, že mu vyplatí peníze.“

Marin Říman

„Uvažuje se o možnosti, že by lidé mohli pověřit třetí osobu, která by to za ně vyřídila - například prodejce či banku,“ konstatoval Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu, který je jedním z členů expertní skupiny, která dávala návrhu šrotovného definitivní podobu. V praxi by to vypadalo tak, že by řidič přijel se starým vozem k prodejci či jeho smluvnímu autovrakovišti, tam by ho nechal a odjel by v novém autě i se započítanou slevou.

    Další parametry, na kterých se již před deseti dny dohodla koalice s opozicí, by měly zůstat nezměněny. Tedy, že nová auta nesmí stát více než půl milionu korun a musí splňovat přísné emisní limity EURO 4. Ministerstvo průmyslu definitivní návrh šrotovného zpracuje během příštího týdne. V dubnu by ho měli dostat k projednání poslanci. Jedinou otázkou je, kdy se tak stane. Rozhodnutí bude na vládě Jana Fischera, píšou dnešní Hospodářské noviny.