ČSA nebudou vládnout ani Rusové, ani Turci

Praha - Společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a firma Odien, která v Česku vlastní Čedok, se nemohou nadále ucházet o koupi Českých aerolinií. Odstupující kabinet se je po zvážení bezpečnostních rizik a formálních kritérií rozhodl ze soutěže vyřadit a právo podat konkrétní cenovou nabídku přiřkl pouze dvěma zájemcům - konsorciu Unimex a Travel Service a největší evropské letecké společnosti Air France-KLM.

O tom, co rozhodlo o vyřazení dvou firem z tendru, se zástupci vlády příliš zmiňovat nechtěli. „Po velmi důkladné diskusi všech kvalifikačních kritérií, formálních, bezpečnostních i mezinárodních se vláda rozhodla,“ řekl ministr financí Kalousek (KDU-ČSL) a dodal, že na to má právo. Premiér Mirek Topolánek (ODS) připomněl, že vláda o privatizaci ČSA jednala v utajeném režimu.

V případě Aeroflotu zřejmě rozhodla o vyřazení z tendru bezpečnostní rizika. 51procentní podíl v něm totiž drží ruská vláda. Minulý týden jednal o možných bezpečnostních rizicích privatizace ČSA bezpečnostní výbor sněmovny. Podle jeho předsedy Františka Bublana (ČSSD) na tom byl ze čtyř zájemců z bezpečnostního hlediska nejhůř právě ruský Aeroflot.

Podle konzultanta pro leteckou dopravu Vladimíra Junka ale mohly za rozhodnutím vlády stát i jiné důvody. „Myslím si, že vyloučení Aeroflotu spočívá i v těch nabídkách, které byl v prvním kole schopen nabídnout a které zřejmě viděla jen vláda,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24 s tím, že Aeroflot má podle dostupných informací ambici udělat z Prahy pouze regionální letiště.

Jan Procházka, analytik Cyrrus:

„Prodej ČSA do rukou Aeroflotu je určitě politické téma, určitě je to citlivé téma a před dvojitými volbami, které nás v letošním roce čekají, se určitě nikomu do takovéto privatizace nechtělo.“

Kabinet svým dnešním rozhodnutím ukončil první kolo tendru. Ve druhém kole rozhodne o novém majiteli ČSA výhradně cena, kterou zbylí zájemci za téměř 92procentní balík akcií státu nabídnou. „Cena, kterou bychom chtěli za ČSA nabídnout, by měla být reálná a měla by umožnit další rozvoj,“ řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Analytici jsou ale skeptičtí, podle Jana Procházky stát z prodeje svého podílu zřejmě vytěží méně než původně očekávaných 4,5 miliardy korun.

Konečné rozhodnutí o tom, kdo leteckou společnost nakonec koupí, by mělo padnout do konce září. Ležet tak bude na bedrech Fischerovy úřednické vlády.