GM a Chrysler dostanou další finanční injekci

Washington - Vláda Spojených států poskytne největší domácí automobilce General Motors dalších 5,5 miliard dolarů (přes 100 miliard korun), aby jí pomohla přežít do konce května. Menší konkurent Chrysler by měl získat zhruba 500 milionů dolarů na přežití do konce dubna. Informace vyplývají ze zprávy inspektora ministerstva financí o dohledu nad prostředky na pomoc podnikům.

„Prezident se rozhodl na řešení situace nadále podílet. Automobilový průmysl má obrovský ekonomický význam jak pro celkový americký průmysl, tak i pro desítky obcí v celé zemi,“ řekl ke zprávě o další finanční injekci pro problémové automobilky mluvčí amerického prezidenta Baracka Obamy Robert Gibbs.

Americká vláda koncem minulého měsíce odmítla restrukturalizační plány GM a Chrysleru podmiňující další státní pomoc. Slíbila však společnosti GM provozní kapitál na dalších 60 dnů, během kterých by měl podnik vypracovat nový restrukturalizační plán. Chrysleru slíbila peníze na 30 dnů, během nichž má firma dokončit alianci s italskou automobilkou Fiat.

Obama k tomu řekl, že s penězi daňových poplatníků je třeba nakládat obezřetně. „Každý musí pochopit, že veškeré kroky, které jsme při řešení této mimořádné krize byli nuceni podniknout, nás táhnou vpřed. Zároveň si ale musíme získat důvěru všech Američanů. Musí mít jistotu, že jejich dolary jsou využívány s rozmyslem,“ uvedl americký prezident.

GM a Chrysler se v důsledku slabé poptávky dostaly na pokraj bankrotu. GM již od vlády obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů a Chrysler získal úvěr ve výši čtyř miliard dolarů. V únoru GM požádala o dalších 16,6 miliardy dolarů a Chrysler o dalších pět miliard dolarů.

Profesor Fordham University Milan Zelený:

„Podniky jako GM vykazují neustále zhoršující se výsledky, a i když se utratily miliardy, aby se zabránilo bankrotu, tak se bankrotu pravděpodobně nezabrání.“

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.