Stát dá krajům na železnici každý rok více než miliardu

Praha - Stát bude každoročně přispívat krajům na provoz železnice 20 procenty z částky, kterou na tento účel samy vynaloží. Půjde až o 1,2 miliardy korun ročně. Ministr dopravy v demisi Petr Bendl (ODS) považuje tento krok za systémové řešení nedostatku peněz v regionální železniční dopravě, který by mohl vést i k výraznému omezení regionálních spojů.

„Systém nastavujeme tak, aby na každou korunu stát přispěl cca 20 haléři. Jestli to bude 25 nebo 15, to je otázkou debat,“ uvedl Bendl. Podle něj by měly mít kraje jistotu státního příspěvku, na druhé straně by ale měly šetřit. Totéž podle něj platí i pro České dráhy.

Petr Bendl pro ČT:

„Zejména v období krize, kdy v řadě regionů lidé přicházejí o práci, je třeba podpořit mobilitu obyvatel tak, aby doprava fungovala, aby lidé mohli jezdit za prací.“

I přestože stát krajům významně s financováním regionální železnice pomůže, do toho, jaké spoje si kraje od Českých drah či jiných dopravců nasmlouvají, mluvit nehodlá. „Kraje by si měly pohlídat kvalitu regionální železnice,“ řekl Bendl České televizi.

Peníze od státu by kraje mohly dostat již v příštím roce, shodla se na tom vláda v demisi. Zatím ale není jasné, jak se novinka promítne do zákonů. Podle Bendla připadá v úvahu například změna zákona o rozpočtovém určení daní.

Dráhy dlouhodobě tvrdí, že lokální spoje jezdí s každoroční ztrátou přes tři miliardy korun. Kraje na jejich provoz proto musí přispívat, loni zaplatily celkem 4,7 miliardy korun. Na navýšení plateb a vyrovnání ztráty prý ale nemají peníze. Státní příspěvek pokryje pouze třetinu uvedené ztráty, v úvahu tak připadá například omezení regionální dopravy. Letos stát krajům situaci usnadní mimořádnou třímiliardovou dotací.