Dopravci si stěžují, že stát neplatí včas

Praha - Svaz průmyslu a dopravy dnes představil své požadavky vůči nové vládě. Je mezi nimi například žádost, aby stát nevyhazoval peníze zbytečně a aby zvláště v době hospodářské recese platil za odebrané služby včas. Prosadit chtějí dopravci a průmyslníci také to, aby se realizovaly některé body vládního protikrizového balíčku, které zatím zůstávají opomenuty stranou. Dalšími požadavky jsou stanovení pevného termínu přijetí eura a také výrazné zvýšení investic do výzkumu, inovací, vzdělání a infrastruktury. V rozhovoru pro Českou televizi to prozradil první viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Největší obavy má svaz z rozhazování peněz v rámci předvolebního boje. „Chceme důrazně říct, aby vláda nerozhazovala naše peníze, protože kvůli populismu, který se bude šířit zleva i zprava při evropských volbách a hlavně při těch zbytečných a nezodpovědných volbách na podzim, máme strach, aby se peníze nerozházely,“ zdůraznil Hanák. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl dnes také po valné hromadě svazu dodal, že pád vlády v době českého předsednictví považuje za poškození pověsti České republiky.

Zásadní problém má svaz také s tím, že stát neplatí včas. Opožďují se jak platby za dopravní infrastrukturu, tak také platby za provoz veřejné dopravy v krajích. Jen na Ostravsku dluží stát za dopravní stavby více než miliardu korun. „Jestli stát neplatí včas v době hospodářské recese, tak je to pro nás strašně špatná zpráva. Jak si máme platit sami mezi sebou, když ten, kdo hodnoty netvoří a jenom je rozhazuje, ještě neplatí. To je špatně,“ říká nekompromisně Hanák.

Co chtějí dopravci a průmyslníci?

  • Řešení finanční situace firem
  • Realizaci některých bodů protikrizového balíčku, které zůstávají nepovšimnuty
  • Stanovení pevného termínu přijetí eura
  • Zvýšení investic do výzkumu, inovací, vzdělání a infrastruktury
  • Novelizaci zákoníku práce

Zlomí nová vláda negativní trend?

Otázkou zůstává, zda nová vláda bude mít vůbec šanci na požadavky dopravců a průmyslníků zareagovat. Hanák je k tomu skeptický. Žhavý kandidát na ministra dopravy a současný ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka si ale myslí, že se zpožděním v placení je možné se vypořádat poměrně snadno.

Za zpoždění podle Slamečky mohou restrikce v rozpočtu jeho fondu, kvůli kterým se fondu nedostává prostředků. Řešení je ale nasnadě. „Na vládu jsme předložili návrh na navýšení rozpočtu o 8,4 miliardy. Pevně věříme, že tímto opatřením se situace zlepší,“ ujistil ve studiu České televize.

Svaz: Je třeba zavést euro

„Zavedení společné evropské měny je pro českou ekonomiku stabilizujícím prvkem, a to zejména v dobách turbulencí světové ekonomiky,“ míní Jaroslav Míl. Je prý také třeba dodržet závazek Česka k přijetí eura, k němuž se země přihlásila při vstupu do EU. „Požadujeme proto stanovení termínu přijetí eura a k tomu nastavení reálných kroků, jakými jsou určení harmonogramu a rozpočtu,“ poznamenal.

Datum přijetí eura vláda zatím i přes naléhání opozice a podnikatelských svazů nestanovila. Česko může přijmout euro nejdříve v roce 2013. Také analytici vidí tento rok jako realistický a zároveň jako nebližší možný. Premiér Mirek Topolánek na počátku roku slíbil, že kabinet termín oznámí 1. listopadu 2009. Ministr financí Miroslav Kalousek ale nedávno řekl, že kvůli říjnovým předčasným volbám se oznámení termínu posune.

Prozatímní vláda, která má zemi dovést k předčasným volbám, by se měla ujmout moci během několika týdnů. Zemi povede zřejmě do podzimu, kdy by po předčasných volbách měla vzniknout nová vláda s tradičním čtyřletým mandátem.

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka
Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka