Chrysler má souhlas s půjčkou, nakročil do „superautomobilky“ Fiat

Turín/Detroit - Americká automobilka Chrysler získala předběžný souhlas soudu k přijetí půjčky v objemu 4,5 miliardy dolarů (asi 90,7 miliardy Kč) od americké a kanadské vlády, čímž se posunula o krok blíž plánovanému prodeji podílu italské automobilce Fiat. Ta usiluje o vytvoření evropské superautomobilky, jejíž součástí by byl krom Chrysleru i německý Opel. Podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho by to byla změna, která by od základů přetvořila světovou výrobu automobilů. Německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg po rozhovorech s Marchionnem prohlásil, že Fiat v Německu zachová značku Opel i tři hlavní montážní závody, přestože se automobilka propouštění nevyhne. Ve zbankrotovaném Chrysleru to mezitím vře, akcionáři automobilky nesouhlasí s vládou připraveným plánem na vypořádání věřitelů, který zvýhodňuje odbory.

Problematické automobilky Opel a Chrysler mění majitele, ovšem za zcela odlišné podpory zaměstnanců. Odboráři Opelu se obávají, že fúze by vedla k omezování výroby, propouštění nebo dokonce zavírání celých závodů. Logičtější by podle nich bylo spojení s rakousko-kanadským dodavatelem autodílů Magna, který má v nejbližších dnech předložit podrobnější plány. Německý ministr hospodářství Gutenberg naznačil, že i tuto možnost vláda zváží.

Guttenberg se šéfem Fiatu Marchionnem na včerejší společné tiskové konferenci vysvětlili, že Fiat hodlá poskytnout Opelu finanční překlenutí ve výši pět až sedm miliard eur (zhruba 133 až 186 miliard Kč). Jeho hlavní závody v mateřském Rüsselsheimu, v Eisenachu a v Bochumi by zůstaly zachovány, pouze závod na výrobu motorů v Kaiserslauternu by mohla postihnout „konsolidační opatření“. Ve svých čtyřech německých továrnách Opel zaměstnává kolem 25 tisíc lidí.

Petr Korbel, šéfredaktor týdeníku Profit:


„Fiat dokázal v posledních pěti letech, že se umí vyhrabat z krize. Takže si myslím, že ty ostatní automobilky vytáhne taky. (…) Je to výhoda být velký, protože jsou velké náklady na vývoj. Kvůli tomu (Fiat) chce ten Opel, který má skvělý vývoj. Do Ameriky chce proto, aby tam v obchodní síti Chrysleru uplatnil své vozy Alfa Romeo a Lancia.“


Chrysler, který je od minulého týdne v bankrotovém řízení, mezitím požádal konkurzní soud, aby již 21. května rozhodl o prodeji většiny jeho aktiv za dvě miliardy dolarů Fiatu. Vedení společnosti argumentuje tím, že bez rychlého prodeje se hodnota aktiv firmy rychle sníží a pečlivě naplánovaná fúze s Fiatem se zhroutí.

Zajištění věřitelé firmy, kteří minulý týden odmítli vládní plán vypořádání dluhů a poslali automobilku do bankrotu, by však z takové transakce získali jen 29 centů z každého investovaného dolaru, staví se proto proti. Obama je nazval „spekulanty“ a michiganský senátor John Dingell dokonce „supy“. Spokojené jsou naopak odbory, které by podle zákona neměly dostat nic, dokud nebudou vyřízeni zajištění věřitelé, kteří investovali do dluhopisů s nízkými výnosy právě proto, aby měli bezpečně uložené peníze.

Právníci nespokojených věřitelů před soudem oznámili, že jejich klientům bylo vyhrožováno smrtí a administrativa je upozornila, že na ně „poštve spřátelený tisk“. List The Wall Street Journal v dnešním komentáři vyjádřil naději, že soud bude postupovat podle práva, a nikoli podle politických požadavků vlády. WSJ se pozastavuje nad tím, že Obama kritizoval věřitele za to, že usilují o „neoprávněnou pomoc od daňových poplatníků“, a přitom nabízí automobilovým odborům UAW na Chrysleru 55 procent akcií.

Právě odbory svými požadavky do značné míry dovedly americké automobilky na pokraj krachu. Podle WSJ nejde vládě s automobilkami o nic jiného než o prosazení svého sociálního a politického programu.