Propad výběru mýtného ohrožuje výstavbu silnic

Praha - Výběry mýtného za použití českých dálnic pokračovaly v dubnu v klesajícím trendu nastartovaném již v předchozích měsících. Dopravci za provoz kamionů zaplatili 453 milionů korun, což je téměř o 19 procent méně než loni v dubnu. V prvním čtvrtletí letošního roku se přitom vybralo meziročně o 16 procent méně. Propad výběru mýtného ohrožuje stavbu některých plánovaných či rozpracovaných úseků silnic a dálnic.

„Důvody poklesu mýtného jsou stále stejné, na výkonech silničních dopravců se výrazně odráží hospodářská krize,“ vysvětlila Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které systém provozuje. Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia zaznamenali letos tuzemští dopravci pokles objednávek zhruba o pětinu.

Petr Moos, děkan Dopravní fakulty ČVUT:

„Důsledky krize plně dopadají na Českou republiku a v dopravě se to zračí naprosto logicky, čili ten pokles zhruba o 15 až 20 procent je očekávaný. Samozřejmě s oživením v Evropě očekáváme ke konci roku opět nárůst.“

Zmíněná čísla zobrazují takzvané předepsané mýtné, protože platby, jejichž příjemcem je fond dopravy, docházejí postupně. Reálně fondu zatím přišlo 426 milionů korun, o 21 procent méně než loni. Fond letos očekává celkové příjmy kolem pěti miliard, což by bylo zhruba o 15 procent méně než v loňském roce.

Jde o hrubé příjmy, protože stát splácí výstavbu mýtného systému a náklady na jeho provoz společnosti Kapsch. Letos jsou splátky podle splátkového kalendáře nejvyšší. Celkem by v letošním roce měl stát za systém zaplatit 3,3 miliardy korun, čistý příjem by se tak blížil dvěma miliardám.

Propad mýtných plateb koresponduje s poklesem daňových příjmů fondu, což může ohrozit některé dopravní stavby. V ohrožení jsou jak rozpracované, tak nezahájené projekty. „Určitě asi nedostavíme D74. Bojíme se, že nebude moc být dokončen úsek na D8. Ale samozřejmě bychom byli rádi, kdybychom mohli rozjet stavbu D3, ale chybějící peníze se projeví především na těchto projektech,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Karel Hanzelka, mluvčí fondu dopravní infrastruktury:

„My se snažíme financovat všechny rozestavěné stavby, spíše by to mohlo vypadat tak, že se nebudou zahajovat některé stavby, které jsou v plánu.“

Už od poslanců letos Státní fond dopravní infrastruktury dostal o 3,5 miliardy méně - necelých 85 miliard. Celkem by tedy oproti loňsku mohlo chybět 6,5 miliardy. Pomoct má půjčka od Evropské investiční banky - fond tak posílí o 8 miliard a 300 milionů. I přesto můžou peníze chybět. Stát totiž vybírá méně i na spotřební a silniční dani.